GEWONNEN! Rechtbank geeft PVDA gelijk: Turteltaks afgeschaft

De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook onwettelijk. Het Grondwettelijk Hof geeft de PVDA gelijk in het Turteltaksproces. De Turteltaks wordt vernietigd en houdt vanaf 2018 definitief op te bestaan. “Een grote overwinning” zeggen Peter Mertens en Tom De Meester, initiatiefnemers van het Turteltaksproces.

“Een fantastische overwinning voor de bijna 20.000 deelnemers aan het Turteltaksproces”, zeggen initiatiefnemers Peter Mertens en Tom De Meester in een eerste reactie. “Het Turteltaksproces bewijst dat actie loont. Echte kracht komt van onderuit.”

“Het Grondwettelijk Hof geeft ons definitief gelijk. De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook onwettelijk. De Grondwet zegt dat je hetzelfde niet twee keer mag belasten, en dat is precies wat de Vlaamse regering wél doet. De Turteltaks is een dubbele belasting op ons energieverbruik.”

Het afschaffen van de Turteltaks is een zware nederlaag voor de Vlaamse regering. “Vorig jaar al voorspelde ik dat de Turteltaks wel eens het Waterloo van de Vlaamse regering zou kunnen worden”, brengt Peter Mertens in herinnering. “De woede over de Turteltaks zit zeer diep, bijna 20.000 mensen steunden het Turteltaksproces. Vandaag krijgen we gelijk.”

De PVDA noemt het wel “onbegrijpelijk” dat het Grondwettelijk Hof de Turteltaks wel vernietigt, maar zonder terugwerkende kracht. “Consumenten kunnen de Turteltaks die sinds maart 2016 betaald werd, dus niet terugvorderen. Dat is totaal inconsequent. Het Hof moet ons juridisch over de hele lijn gelijk geven, maar plooit hier duidelijk voor het politieke establishment.”

“Hoe dan ook, vandaag vieren we feest”, besluit Peter Mertens. “Vanaf 2018 moet niemand nog Turteltaks betalen. Na anderhalf jaar campagne halen we onze slag thuis. Het is de PVDA die de term ‘Turteltaks’ muntte die minister Turtelboom uiteindelijk de kop kostte, maar wij hebben altijd gezegd: het ontslag van minister Turtelboom volstaat niet, ook de Turteltaks zélf moet verdwijnen. En kijk: wat velen onmogelijk achtten is vandaag realiteit.”

PVDA-alternatief voor de Turteltaks

Turteltaks afgeschaft! Antwoord op de meest gestelde vragen

Bye bye Turteltaks, een overzicht van anderhalf jaar strijd

VTM Nieuws | Afschaffing #Turteltaks: Peter Mertens heeft alternatief

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Nu verder gaan want als de taks onwettig was en is moeten ze ons geld terug geven.
dat vind ik ook dat ze ons geld moeten teruggeven , dat is onterecht ontvangen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inderdaad .. hou me op de hoogte zodat ik me in kan schrijven in een burgelijk dossier ofzo.. we laten al genoeg op onze kop schijten en/of zitten ondanks ons Stockholm syndroom al genoeg in een hoekje te bibberen voor het grootkapitaal!
Turteltaks afgeschaft! Prima bedankt PVDA, maar niet te vroeg juichen. Hou je gereed de volgende heet "graaicultuurtaks".
Proficiat... om ons protest te bundelen én verdedigen tot dit resultaat!
HOE IS DE REALITEIT VOOR 2018 VOOR DE TAKS NIET MEER TE BETALEN ZIT DENK IK TOCH AL BEREKEND IN DE ELECTRICITEIT FAKTUUR BIJ DE LEVERANCIERS?
wat een overwinning :) ze houd toch ons betaling. iets illegal en toch beloon een schande !!! wat is dat voor justitie.
Fantastisch, bedankt!
dikke proficiat !!! doe zo verder !!!
Proficiat ! gelukkig hebben we de PVDA nog om ons te verdedigen en de steunen ! bedankt !
Waakzaamheid blijft geboden, want de neo-liberale regering zal wel proberen om op een andere manier de man-vrouw in de straat te pluimen. Meer dan ooit tijd voor een Euromiljonairstaks
Fantastische overwinning! PVDA, een partij die echt voor de mensen opkomt en niet voor andere belangen. Doe zo voort!
Proficiat! Nu is het opletten welke extra belasting ze nu gaan uitvinden. Zij noemen het wellicht iets anders maar iedere euro die de staat mij doet betalen is voor mij een belasting.
hoeraaaaaaaaaaaaaaaaa
Krijgen wij geld terug?Zal niet, of?En politiek moet niet over >GRAAICULTUUR v.Walonië<is roepen : Vlaanderen heeft er ook;die zijn alleen beter met het te verstoppen!Trowens ivm.TRANSPARENTIE v.hun INKOMSTEN...De Gucht + Verhofstadt of die DeHaane bvb...En K.Peeters niet vergeten(als minister v.werk : dat toch goed geholpen heeft in het buitenland te krijgen)Volk buiten wippen destijds bij IMBEV en dan als CEO fzette premies opstrijken...De eersten 2 met >hun kasteeltjes in Italië<...van hun SPAARCENTEN gekocht?Laat mij niet lachen!Die PRAATMAKER DeGucht + die bankenzever...Heeft hem toch 'nen stok voor kunnen steken om dit verder te onderzoeken !!! Maar GRAAICULTUUR wordt op EU-basis al gedaan(dit is van Reportagen op >ARTE< en denklijk GEEN FAKE NEWS-het ging over betalingen van EU-parlamentaires : tussen 17.45 & 17.55hr. binnen komenom te abdgen en de VOLLEDIGE DAG BETAALT KRIJGEN !!! Probeer je dat is bij je werkgever ! De meesten trekken dan direct al >en kwatier/15min. af< maar van 8 uur/dagel.maar 10min. komen en heel de dag betaalt krijgen...Maar frauderen doe EN GRAND of niet ? Dus politiek , die zo bezig is : heeft dit NIETS met BELANGENVERMENGING te doen ? En het wordt maar (met veel tandenknarsen) toegegeven wat er ook bloot gelegt wordt !!! Hedendaagse politiek is ALLEEN voor Multinationals+Banken+Lobbyisten+rijke nog meer geld van alle kanten in hun gat te schuiven !!! Zelf in Duitsland kennen ze er wat van : Geld in hun zakken stoppen , dat grondwettelijk hun gehheel niet toestaat...En als ze er over aangesproken worden met hun lamme excuses van >SOORY GEEN COMMENTAR< is afbollen...Hoe moet je deze bandieten te pakken krijgen - ze maken toch wetten >>>voor hun WELVAART<...of niet ? En ik vind niet,dat ik kommunistische Ideen heb - rechts/links of wat ook ben !!! Sorry voor deze groffe taal : maar wat moet je eran doen om van deze bende van AF-TE-GERAKEN ??? Heeft wat SOCIAL BELEID met radikale Ideen te doen ??? Iets dat ouder tegewordig ook graag vergeten is : je hebt tegenover kinderen (in dit geval kiezer) een >GOED VOORBEELD< te geven...
Een dikke proficiat met het behalen van dit resultaat maar vanavond Bart Tommelein gehoord op radio 1 en er komt ZEKER een nieuwe soort belasting op energie
Super, dat de taks van de baan is. Felicitaties.
Het gebeurt niet vaak dat de kleine man wint. Het Belgisch wapencredo (Eendracht maakt macht) keert zich tegen zichzelf of beter het establishment. EEN DIKKE PROFICIAT!!!
Dikke proficiat, MAAR dit is een veldslag gewonnen, nog niet de oorlog. Ze zullen in Brussel wel iets anders vinden om ons te doen betalen. De V van vernadering, ja verandert is er al veel, verbetert nog weinig of niets en dat is ook met een V.
Er zal snel een andere manier gevonden worden om ons verder uit te melken. Wanneer gaan de politici inleveren ? Het is allemaal door hun geknoei dat het zover gekomen is. Toch proficiat !
Een overwinning zonder winnaar. Een onwettelijke taks maar ze word niet meteen geschorst, men blijft doorbetalen tot eind 2017, tijd genoeg om een nieuwe taks uit te vinden. Dat het onrechtmatig geïnd niet terugbetaald hoeft te worden is een schande waarvan je de scheiding der machten in vraag kan stellen. Hiermee creëert men een precedent waarbij de overheid onwettelijke taksen kan opleggen en als burger kan je enkel betalen zolang de rechtszaak loopt. Als het geld niet teruggevorderd kan worden is het zinloos om verzet aan te tekenen. In de huidige politieke cultuur waar men zich niet aan de wetten (deze taks of zitpenningen voor onbestaande vergaderingen) houd kan je geen vertrouwen meer hebben. Er zou een einde moeten komen aan de straffeloosheid van politici.
Proficiat, doe zo verder !!
Tof...ik volg jullie al eventjes...niet constant...Vanaf met die toestanden met de 'Graaimans &co' toe jullie verklaarden een gewoon loon te hebben (nemen) wow....De Turteltaks, eindelijk ,maar eigenlijk heel onrechtvaardig dat het niet met terugwerkende kracht werkt. Gebeurd wel meer.....waar blijven die centen dan ? Het project,waar het voor bestemd was (Afvalverwerkende nederzetting) gaat toch niet door ? Regelrechte diefstal . Gisteren heeft men dan de bestemming van dat geld veranderd ?? Het zou om projecten in de toekomst van energie gestoken worden....hahahah .Alles om het toch maar niet aan de mensen terug te geven . Als het niet wettelijk is ,is het gewoon teruggeven...basta . Vg;
Een dikke proficiat voor de volharding en het juridisch uitspitten van het onrecht.
Bedankt PVDA om de meest onrechtvaardige taks te laten vernietigen. Misschien kunnen we nu ook proberen ons geld terug te krijgen die we al teveel betaald hebben. Niemand betaald graag teveel en zeker niet aan een bende GRAAIERS.
Ik ben U boek aan het lezen, het leest als een trein. Proficiat met alles dat jullie uitpluizen, ben blij dat toch iemand het durft te zeggen zo kan het niet blijven. Bedankt voor de goede dossierkennis veel moed en doe zo verder. Vriendelijke groeten Yolanda
witte wa, we stemmen een wet die niet geldig is om de mensen te laten betalen, kennen die " verkozenen " dan de wet nie ????? dus betalen , uiteindelijk zijn dat onwettige in komsten voor de staat, de wetgever !!! en nu krijgen we da geld nie terug, komen der nog van die stoten om de schatkist te vullen , een woord krapule stoten niks anders
De regering staat als een blok tegenover de burgers . Laat nu de burgers een blok vormen tegenover de regering en laten WE ALLEN ONS GELD TERUG EISEN voor wat ons ten onrechte is afgenomen . De staatsschuld zal er niet onder lijden want het is toch al jaren een bodemloze put
Knap werk geleverd ,nu nog proberen van ons geld terug te krijgen. Alvast bedankt
Beste, Ze zullen wel iets anders uitvinden om aan geld te geraken, want pluimen moeten ze ons!!!!!!! Wacht maar af
Inderdaad deze Tax was onwettig niet meer als normaal dat ze dat teruggeven. Laat maar horen en houd ons op de hoogte hoe deze terug kunnen vorderen .
Eindelijk is dit onding naar de prullemand verwezen,wat zal ervoor in de plaats komen?
Pompedepom, de kiesdrempel zal moeiteloos overschreden worden. Dat Bartje Zever zich maar vast houdt aan de takken van de bomen. Dat wordt geen droom - maar een doemscenario voor de (ultra)rechtse rakkers.
Gefeliciteerd ! Geslaagd initiatief. Hopelijk worden jullie drie voorstellen gevolgd en wordt het financiële gat gedicht door diegenen die het mede veroorzaken. (Principe van de verbonden vaten volgen en niet met pollepels uit de onschuldige poelen scheppen !) Met oprechte dank!
Bedankt PVDA om door te zetten resultaat is er, nu nog opletten want ze vinden steeds iets anders om onterecht geld uit onze zakken te halen!
Er zal zeker iets anders gevonden ( moeten ) worden want om een structureel begrotingsevenwicht te bereiken tegen 2019 is ondertussen geen € 6.000.0000.000 meer nodig maar euh .... jawel € 8.000.0000.000. Zoveel nullen terwijl mijn vader zaliger altijd zei dat men maar beter niet op nullen moest rekenen.
Als het onrechtvaardig was, waarom betalen ze ons dan niet terug?
Het allerbelangrijkste is het feit dat het onweerlegbare bewijs werd geleverd dat als het "gewone volk" zich verenigd en schaart achter de juiste leiders er veel mogelijk is. Heel veel.
als we iets niet betalen krijgen we ook meldingen en eventuele gevolgen daarvan, dus vind ik het maar terecht als we allemaal teveel betaald hebben dat we dit dan ook terug krijgen !!
Op één gebied ga ik de Turteltaks missen. Ik vond dat namelijk zeer mooi klinken. Nu volgt misschien de Tommeltaks maar ja, dat "klinkt" niet, hein. Voor de rest hoor of zie ik de woordvoerders van de Traditionels niet. Waar zitten ze? Hallo, waar zitten jullie? Hallo ,... Halloooooooo, .... Goed vooolk, .... Hallooo .....
Geld terug zakkenvullers . Geen cadeau 's
Waar kan ik me aanmelden om mijn 2400 euro terug te vorderen??
fantastisch, dit geeft vertrouwen in de kracht van "mensen samen"
Ik vind dat we met zijn allen moeten opstaan en ons geld terugvorderen. We moeten niet enkel vechten voor onze rechten, maar ook zorgen dat we krijgen wat ons toekomt. Dit is de wet van rechtvaardigheid, waarmee helaas weinig rekening wordt gehouden in onze graaicultuur.
Een dikke proficiat met deze grote overwinning waar onze lanterfantende graaiende politiekers een punt kunnen aan zuigen. Zouden ze niet een keertje nadenken om Tuts en zijn bende wat hoger te belasten om de putten te vullen die onze heren politiekers zelf gedolven hebben?
Het feit dat het Grondwettelijk Hof de Turteltaks als onwettig beschouwt kan men inderdaad beschouwen als een overwinning. Maar toch ben ik niet onverdeeld ongelukkig met dit arrest. Zo mag de Vlaamse regering ook nog dit jaar de taks innen en hoeft zij de ten onrechte geinde taks niet terug te betalen aan de consument. Bovendien krijgen onze excellentie de kans om een alternatief te vinden voor deze illegale en onrechtvaardige belasting. Het is een beetje als een dief die van de rechter te horen krijgt: "Je mag niets stelen, maar dit jaar mag je nog verder doen en alles wat je onrechtmatig in je bezit kreeg mag je houden!". Dit klinkt lachwekkend, maar dat is dit arrest ook. Indien mogelijk zou ik me willen aansluiten bij de eis van een organisatie die de, illegaal geïnde belastinggelden, wil terugvorderen van de Vlaamse overheid. Maar waar kan ik daarvoor terecht?