Frustratie groeit over dure-medicamenten-beleid minister De Block

Een campagne van PVDA-zorg en Geneeskunde voor het Volk leverde de afgelopen dagen duizenden berichten op voor minister De Block. En ook een beperkt aantal haatberichten. “Zulke berichten kunnen niet”, reageert dr. Dirk Van Duppen. “Maar we vragen de minister om vooral de andere - vaak aangrijpende - berichten ernstig te nemen.”

Vorige week startte de PVDA-zorg samen met Geneeskunde voor het Volk (GVHV) een campagne tegen de plannen van minister De Block om een aantal geneesmiddelen duurder te maken. “Wij krijgen enorm veel aangrijpende getuigenissen van mensen voor wie geneesmiddelen echt onbetaalbaar zijn geworden. We hebben ondertussen meer dan 2.000 handgeschreven boodschappen op wenskaartjes van patiënten in de wachtzalen van de groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk verzameld. Daar zaten 11 haatberichten bij. Die we uiteraard hebben verwijderd. Voor de rest: 1.989 getuigenissen van mensen die vaak helemaal ten einde raad zijn omdat ze de medicamenten niet meer kunnen betalen. En dus ook erg boos zijn op het beleid van de minister. Via onze website waren tot woensdag nog eens een kleine duizend mails of boodschappen binnengekomen. Vooral confronterende getuigenissen, waarvan je hier een bloemlezing kan lezen. Bij die duizend mails zaten jammer genoeg ook een twintig- à dertigtal scheld- en haatberichten die tussen de mazen van het net zijn geglipt.”, zegt dokter Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk.

“Blijkbaar hebben een beperkt aantal mensen deze campagne aangegrepen om scheldpartijen en haatberichten op te sturen naar de minister. In totaal gaat het dus om 41 berichten op 3.000, dat is 1,3 procent en dus 1,3 procent te veel. Haatmail en scheldpartijen kunnen voor ons écht niet. Wij hebben dan ook woensdag onmiddellijk beslist om alle wenskaarten die naar de minister verstuurd worden via de campagne eerst te screenen en hebben dat ook expliciet op de website gezet: ‘Spreek minister De Block aan met argumenten, en niet met scheldpartijen’.”, zegt dokter Van Duppen.

“Dat de mensen zeer kwaad zijn op minister De Block haar asociaal beleid blijkt nu ook uit de talrijke reacties op haar eigen Facebook-oproep tegen haatberichten. De overgrote meerderheid van die reacties zijn eveneens schrijnende persoonlijke verhalen waarin mensen concreet getuigen welke impact het beleid van de minister op hun dagelijks leven en op hun gezondheid heeft. Ook daar duiken jammer genoeg een aantal scheld- en haatreacties op. Dat is verwerpelijk. Met schelden kom je echt nergens. Maar de frustratie van de mensen is wel begrijpelijk: het gaat over hun gezondheid, of over de gezondheid van hun kinderen.”, aldus Van Duppen.

“Wij willen een inhoudelijk debat voeren met de minister, en we hebben daarbij argumenten genoeg. Het domste wat de minister nu zou kunnen doen is de 98,7 procent van de getuigenissen van mensen die het moeilijk hebben, kwaad zijn omwille van de onbetaalbare geneesmiddelen en hun verhaal opschrijven, nu allemaal in dezelfde zak te steken als die 1,3 procent scheldproza. Neem die ernstige getuigenissen van mensen die vaak ten einde raad zijn au sérieux.”, zegt Van Duppen nog.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

De sociale slachting en "Block" gaat maar verder: ondertussen bespaart ze ook op kinesitherapie bij fibromyalgie- en CVS-patiënten, zie bijvoorbeeld http://www.annemieuyttersprot.be/home/beleid-van-maggie-de-block/hervorming-kine-sessies-cvs-fibromyalgie-fb-pathologie-vanaf-01-01-17/samenvatting-wijzigingen-terugbetaling-kinesitherapie-voor-fibromyalgie--en-cvspatieenten