Protestparade: zondag 15 november, 14u, Noordstation Brussel (Foto Solidair)

Energietaks te hoog? Laat je horen op de protestparade

Opnieuw wil de regering de gezinnen laten betalen. Met de Turteltaks krijgen we een asociale taks van 100 euro per gezin op verwarming en verlichting, die dient om de woekersubsidies aan Fernand Huts en ING te betalen. De PVDA zegt “genoeg” en trekt  op 15 november de straat op in een grote Protestparade in Brussel.

Groene stroom. Wat verkocht werd als een mooi verhaal van hernieuwbare energie, werd een strop om de hals van de doorsnee elektriciteitsgebruiker. De Vlaamse regering vond er niks beter op dan de uit de pan swingende subsidies voor grote zonnepanelenparken – 312 miljoen euro per jaar! – door te rekenen aan de eindgebruiker. Vooral de gezinnen en kleine bedrijven zijn het kind van de rekening. Ondertussen lachen mensen als Fernand Huts – de grote baas van havenbedrijf Katoen Natie – in hun vuistje. Huts legde de daken van zijn magazijnen vol zonnepanelen en strijkt daarvoor jaarlijks 13 miljoen euro op. Hallucinant.

Geen wonder dat steeds meer mensen boos en verontwaardigd zijn. Zoals Patricia: “Als kleinverdieners – parttime job, zieke man en zoon met medische zorgen – komen wij amper toe om te leven. Laat de multinationals ook hun deel betalen zodat iedereen nog een leven heeft.”

De PVDA roept iedereen op om op zondag 15 november zijn stem te laten horen tegen deze onrechtvaardige Turteltaks (naar Vlaams minister van Energie Turtelboom). Dan organiseert de partij een grote Protestparade in Brussel. Alle info op http://pvda.be/protestparade.

Download deze visual en deel hem op Facebook

Manifesteer ook virtueel: neem deel aan het Facebook-evenement

Stop de turteltaks: teken de petitie

Onze stroomfactuur wordt opnieuw 100 euro duurder om de woekerwinsten van grote zonnepanelenparken te betalen. Dat is onrechtvaardig!

In 2016 wordt stroom fors duurder. Hoeveel betaal jij meer op je energiefactuur door de Turteltaks, 21% btw en andere regeringsmaatregelen? Doe de turteltest.

Meer weten

Waarom moeten gezinnen de subsidiefactuur van zonnepaneelkoningen als Fernand Huts betalen?

Freya-factuur, Turteltaks of Bourgeoisbelasting? Lage inkomens, alleenstaanden en gezinnen betalen zich blauw om de woekersubsidies aan zonnepaneelkoningen als Fernand Huts en banken als ING te betalen. 'Het is de wereld op zijn kop', zegt Peter Mertens (PVDA) in een opiniestuk op knack.be. 'Op 15 november trekken we de straat op om te zeggen dat het anders kan.' • Lees meer

Van Freyafactuur tot Turteltaks

Hoe is het fout gelopen met de zonnepanelensubsidies? Waarom hebben alle regeringspartijen boter op het hoofd? Waarom is de Turteltaks onrechtvaardig? En wat is het alternatief van de PVDA? Tom De Meester legt het kristalhelder uit in dit opiniestuk.

Turteltaks: Tom De Meester (PVDA) versus Andries Gryffroy (N-VA)

Energiewatcher Tom De Meester (PVDA) clasht met Andries Gryffroy (N-VA) over de Turteltaks. "Natuurlijk heeft de N-VA ook boter op het hoofd! Toen grote zonneplantages woekersubsidies kregen zat de N-VA in de regering. Of was minister Bourgeois naar het toilet misschien?" (Actua-TV)

Torpedeer de Turteltaks: drie eerlijke alternatieven

Een gezinstaks van 100 euro op verwarming en verlichting, de Turteltaks is de slechtst denkbare oplossing voor de groene schuldenberg die de vorige Vlaamse regeringen hebben gegraven. Er zijn nochtans alternatieven genoeg die wél rechtvaardig zijn. • Lees meer

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

wat deze regering doet is op legale manier mensen, die het steeds moeilijker krijgen om de eindjes aan mekaar te knopen, op illegale wijze te beroven van uitzicht op enige verbetering van hun situatie
Weeral is de gewone man de dupe. Daarom zeggen we aan deze regering (met de woorden van Bart De Wever): 'Discede atque hunc mihi terrorem eripe!.
Wij diegenen die geen zonnenpanelen hebben moet voor de rest opdraaien voor deze taks ! Ook mensen die op appartementen wonen die hebben er ook geen ! ! ! Het leven is al niet duur genoeg zeker ! ! ! En dan de politiekers zich afvragen hoe mensen in de armoeden terecht komen ! ! ! Schande ! ! !
En moesten we nu eens werken met een systeem van beloningen in plaats van bijkomende belastingen: b.v. geen suikertaks maar minder betalen voor water, ...
ik zou willen dat het er niet door komt maar ik vrees dat wij zo als altijd niks maar ook niks te zeggen hebben