Foto Wikimedia

Dokter aan het stuur: "Chauffeurs bij De Lijn zitten constant met een jetlag"

Tijdens zijn opleiding tot huisarts werkte Egmont Ruelens undercover als buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen. Zijn ervaringen schreef hij neer in het pas verschenen boek “Dokter aan het stuur”.

In de loop van zijn stage kreeg Egmont Ruelens veel bus- en tramchauffeurs bij zich met klachten over stress en andere fysieke problemen. "Ze hadden rugpijn waartegen geen medicatie hielp of meldden zich met een burn-out. Daar stond ik dan met mijn stethoscoop en mijn bloeddrukmeter."

In “Dokter aan het stuur”, dat leest als een trein, beschrijft de auteur levendig de moeilijke werkomstandigheden van chauffeurs. De bijna onmogelijke combinatie van job en gezin door wisselende uren, de slechte staat van het materiaal en de structurele onderbezetting maken de job heel zwaar.

Het grote personeelstekort maakt dat de werkdruk hoog is en dat vakantiedagen moeilijk kunnen worden opgenomen. In Antwerpen is er een acuut personeelstekort. In december vorig jaar kwam aan het licht dat er alleen al in de provincie Antwerpen een tekort is van 400 personeelsleden. Een telling in december leerde dat per dag gemiddeld 52 geplande ritten niet gereden worden. Zo worden ook de reizigers erg getroffen.

"Ik heb vaak meegemaakt dat mijn ‘voormaat’ - de bus voor mij – wegviel”, getuigt Ruelens. “Mensen staan dus lang te wachten tot ik eraan kom. Ze zijn al boos voor ze opstappen. Ik moet overal langer halt houden om al die mensen te laten opstappen, waardoor ik mijn opgelegde tijd overschrijd. En ik heb niet genoeg geslapen en dus geen energie meer om nog vriendelijk te zijn."

Als gevolg van onderbezetting wordt er geknipt in de dienstverlening. Vorige maand nog werd beslist om te knippen in de dienstregeling van tram 24 wegens een tekort aan tramchauffeurs. Alleen nog tijdens de spitsuren op werkdagen rijdt er een tram tussen de Melkmarkt en de Stenenbrug. Vorige winter waren er plannen om de frequentie van bepaalde lijnen te verlagen en ze op zomerregeling te laten rijden. Dat in een stad die bijna dagelijks in het nieuws komt vanwege fileproblemen.

Geen oplossingen zonder openbaar vervoer

Ruelens was woensdagavond te gast bij Van Gils en Gasten: "Mijn boek is een pleidooi voor een goed openbaar vervoer. Investeer in openbaar vervoer, we zitten met een enorm probleem van luchtvervuiling en files in Vlaanderen. Hoe ga je dat oplossen als je het openbaar vervoer daar niet in meeneemt."

Maar de Vlaamse regering doet net het omgekeerde. Voor minister van mobiliteit Weyts en directeur-generaal van De Lijn Kesteloot zijn niet het aantal reizigers en de stiptheid van tel, maar de “kostendekkingsgraad”, en die zou op goede weg zitten. "De Lijn moet bewijzen dat ze een vergelijking met de privésector kan doorstaan”, aldus de directeur-generaal.

Op de bres voor openbaar vervoer

Twee weken terug kwam de Borgerhoutse afdeling van de PVDA naar buiten met de resultaten van een bevraging bij buurtbewoners en passanten op de Turnhoutsebaan over de mobiliteit en het al dan niet openen van premetrostation Drink. Maar liefst 97% van de respondenten wil het premetrostation Drink geopend zien. Het zoveelste duidelijk signaal dat de bevolking beter openbaar vervoer wil.

"Als u dit gelezen hebt, zult u nooit meer met dezelfde ogen naar uw buschauffeur kijken", schrijft de krant De Standaard over “Dokter aan het stuur”. Het boek van Egmont Ruelens is dan ook een sterk pleidooi voor het openbaar vervoer van de toekomst. Meer mensen naar het openbaar vervoer, dat moet het nieuwe normaal worden.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Voila zie Premier, nu hoort ge het eens van iemand anders of zouden de roots van Mijnheer den Doktoor misschien in Venezuela liggen ?
Heb er zelf 3 jaar gewerkt, het is slopend en word versterkt door matig materiaal. Het ergste is als je begint als reserve, dat is über flexibel werken want vaak weet je niet wat rijden volgende week, of de dag ervoor, het is bijna onmogelijk om iets te plannen. Tussen 2 shiften hoeft slechts 8 uur pauze te zijn, als je op 40 minuten van u stelplaats woont, naar huis moet, eten, wassen blijven er niet veel uren over om te slapen, ik vond dat altijd onverantwoord om mensen met slaapgebrek achter het stuur te zetten. Beeld u in op 1 week een late tot 22u00, dan om 6 uur een gesplitste dienst en dan om 4 uur, dat is slopend. De kwaliteit van de bussen is ondermaats, die nieuwe modellen zijn plastic dat uiteen rammelt. Soms kon je de dispatch niet verstaan omdat alles zo hard rammelde. Oude bussen zonder airco, op de bestuurderszetel kreeg je temperaturen van meer dan 40 graden. Bussen gehad met te kleine cockpit waardoor langere personen rugpijn kregen. Onmogelijke rijdtijden tijdens de spits, op sommigen plaatsen ook geen sanitair. Sommigen werken 20 dagen ononderbroken door personeelstekort. Ondanks alles doet een mens het graag omdat het leuk is, maar er zijn grenzen. Tussen haakjes, rijk word je er ook niet van, als 10.000 euro politici zeggen dat ze hard werken laat ze dan eerst eens een jaar met de bus rijden.
Mijn man werkt bij DeLijn. Heeft een slaapproblemen sinds hij daar werkt, met alle andere effecten daar nog eens bovenop. DeLijn hanteert het dwaze beleid dat chauffeurs 8u nachtrust tussen twee diensten krijgen, je moet nog huiswaarts rijden, eten, wassen, 's anderdaags anderhalf uur vroeger opstaan dan het uur van de shift, mijn man slaapt hierdoor max 5u (soms minder). Let eens goed op aan Brugge station rond 9u in de morgen, velen zitten als een zombie aan het stuur. Als u ooit eens een ontwrichte chauffeur ontmoet op de bus, denk er dan eens aan dat deze man door het beleid van De Lijn misschien maar 4u sliep. Mocht u ooit last krijgen van uw rug tijdens een busrit, wel denk er dan eens aan dat mijn man 8uur lang zo die schokken moet absorberen, de veringen die De Lijn op hun bussen zet zijn de goedkoopste onderhoudsvrije rommel die er bestaat op de markt. Doe zo verder hoge heren van De Lijn, nu al is er afwezigheid van 10% chauffeurs door ziekte, dit zal alleen maar stijgen in de toekomst. Mijn man is op zoek naar een andere job, net als nog veel andere collega's van hem.
Dat is het probleem : die ministers denken allemaal dat ze keihard werken terwijl ze niet weten wat echt werken is. De gewone mensen die dagelijks in de bouw , metaal ,elektriciteit , chauffeurs , kortom iedereen die dagelijks knokt voor zijne boterham daar hebben die heren en dames ministers gewoon geen zicht op. En werken op zich is zo erg niet maar de manier WAAROP EN DE DRUK die er opgelegd wordt ; dat is hetgeen wat een mens KRAAKT!! Waar zit dat werkbaar werk trouwens? Mensen zullen in de toekomst op het einde van hun loopbaan nog meer op hun tandvlees zitten en gekraakt zijn als ze al zover geraken. Zeker nu de leeftijd 67 jaar wordt. Trouwens heb je al ooit een gewone werkende mens gezien op programma's als De afspraak , Van Gils& gasten of de Zevende dag die hun verhaal mogen komen doen? NOOIT! Het zijn ministers , kunstenaars , boekschrijvers , economen , filosofen , krantenredacteurs enzv.... , kortom allemaal mensen die hun eigen ding doen of zelf de lakens uitdelen. Maar 45 jaar onder iemands gezag staan , steeds onder controle en druk dat is wel even iets anders en zolang dat men dat VERSCHIL niet gaat erkennen zal er ook nooit een besef komen waar het probleem werkelijk zit ; laat staan er iets aan doen. Als men een mens met respect behandeld kun je er zoveel meer van terug krijgen , maar als je diezelfde mens enkel maar bekijkt als een opbrengstindividu dan loopt dat nooit goed af. Zolang de hebzucht van de mensen te groot is zal dit nooit veranderen.