Diversity In Antwerp City: voor een stad zonder racisme en politiegeweld

Na de gruweldaden van Antwerpse politieagenten die vluchtelingen en mensen zonder papieren met geweld afpersten, wil PVDA-voorzitter Peter Mertens volledige klaarheid. Hij roept op om mee een signaal te geven voor een stad zonder racisme en politiegeweld.

“Mijn gedachten zijn vooral bij de slachtoffers van de afpersing, de willekeur en het geweld door de Antwerpse politieagenten”, reageert PVDA-voorzitter en Antwerps gemeenteraadslid Peter Mertens. “Er zijn geen woorden voor dit racistische machtsgeweld tegen de allerzwaksten.”

Woensdag 16 maart werden vier agenten van het Antwerpse politiekorps opgepakt. Ze zouden vluchtelingen en mensen zonder papieren hebben afgeperst. Ondertussen doen in de media al verhalen de ronde dat de praktijken al lang aan de gang zijn, dat er nog agenten bij betrokken zijn, dat de agenten met hun roofbuit dure plezierreisjes maakten …

In de Antwerpse gemeenteraad eiste Peter Mertens al twee keer een volledige doorlichting van het Antwerpse politiekorps. Tijdens een scherp debat over politiemisbruik zei burgemeester Bart De Wever drie weken geleden nog: “De politie gaat zelden in de fout.”

Toen Mertens hem vroeg het onderzoek naar de klachten af te wachten alvorens in de pers te reageren, snauwde hij de PVDA-fractieleider toe: “U gaat mij niet doen zwijgen, mijnheer Mertens.”

Als je Rambo-taal spreekt krijg je ook Rambo’s

Peter Mertens pleit voor een onafhankelijk onderzoek van de politie: “Zowel rond geweld als rond racisme. Dit moet structureel worden aangepakt, zodat ook de meerderheid van de agenten die wél correct hun werk doen ook klaarheid krijgen waar en bij wie het misloopt.”

“Als je Rambo-taal spreekt krijg je ook Rambo’s”, schreef erevrederechter Jan Nolf op Knack.be. Hij verwees daarbij naar de medeverantwoordelijkheid van burgemeester De Wever. Iets waar Mertens zich bij aansluit: “Die cover-up moet stoppen, want die zorgt voor een vals immuniteitsgevoel van machtsdragers die uit de bocht gaan.”

Peter Mertens: “Er moet een volledig onafhankelijk onderzoek komen naar de feiten. Maandag 21 maart volgt het debat in de gemeenteraad. En op 15 mei kunnen we allemaal mee het signaal geven op Diversity in Antwerp City voor een stad zonder racisme en politiegeweld, een stad vol solidariteit.”

Klik hier voor meer info over Diversity in Antwerp City.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Eea heeft volgens mij ook te maken met decennia van besparingen bij het gerecht en de politie. We horen al 25jr over personeelstekorten bij justitie. Gevolg: kleine criminaliteit blijft ongestraft, drugdealers staan na 2u voorhechtenis terug op straat, iemand die fout parkeert wordt strenger gestraft dan een betrapte inbreker, ... Dan zijn er twee soorten agenten: ernstige agenten houden het niet vol vanwege de totale nutteloosheid van hun werk en verlaten het korps, Andere agenten nemen het recht in eigen handen en gaan naar eigen inzicht straffen, de matrak bovenhalen, ... En zo ontstaat na jarenlang wanbeleid een compleet verziekt macho flikkenkorps, een ideale broeihaard voor corruptie en dit soort machtsmisbruik. Het kadert dus m.i. weer eens allemaal in een politiek van maatschappelijke afbraak.
@Belmans, Ik ben het niet helemaal met u eens. Het Antwerps politiekorps is al sinds jaar en dag een broeihaard van extreem rechts. Ik herinner me bijvoorbeeld nog een betoging van het Vlaams Blok van zo'n twintig jaren geleden, waarbij Filip de Winter het presteerde om van bovenop het dak van een politiecombi speeches af te steken. In de media heet het dat het overgrote deel van de politie zijn werk correct uitvoert. In de praktijk merken weinig mensen daar wat van. Het verbaliseren van simpele overtredingen in het verkeer bijvoorbeeld gaat maar al te vaak gepaard met arrogantie en agressie van de politie. Herinner u ook de beelden van de moord op Jonathan in Mortsel door de "bottinekes". Dat zijn geen "accidenten" omdat de politie te weinig middelen zou hebben. Daar vlogen ze met een bende van bijna tien man op een naakte man die reeds veilig zat opgesloten in een cel. Zulke eenheden zijn als afgerichte honden die moeten bijten als het baasje in de vingers knipt en ze zijn doelbewust met die reden opgeleid. Politie, gerecht en leger vormen geen apparaat dat het volk moet dienen in een land als België, maar het moet integendeel het volk onder de duim houden en de heersende macht in stand houden. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord van een geval waar de politie stakende arbeiders verdedigt en de baas de bak in draait, of ik moest me vergissen, terwijl de geschiedenis uitpuilt van de voorbeelden waarin het tegenovergestelde het geval is en waarbij de politie zelfs simpele mensen die hun rechten verdedigen neer heeft geknald. Een extreem rechtse ideologie past perfect in dat kader. Zelfs nu wordt het wangedrag van de opgepakte flikken aangegrepen om meer middelen te eisen voor de opleiding van de politie. Fascisering en racisme, meer blauw op straat, leger in de straten, een zogenaamd anti-terreur beleid, wetswijzigingen à la Patriot Act in de US, .... het zijn allemaal recepten uit de trukendoos van de macht om het staatsapparaat te versterken om mogelijke (toekomstige) tegenstand tijdig de kop in te kunnen drukken. Ik zou dus de extreem rechtse ideologie in het politiekorps niet wijten aan een gebrek aan middelen en tekort aan opleiding, maar aan het feit dat de politie bedoeld is om de verkeerde klasse te dienen.