Foto Salim Hellalet / Solidair

#DeGroteBevraging: PVDA wil jouw mening voor gemeenteraadsverkiezingen

De PVDA lanceert vandaag in Antwerpen #DeGroteBevraging. Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 wil de linkse partij de mening van zoveel mogelijk mensen verzamelen. Geef ook jouw mening en vul hier alvast de bevraging in.

PVDA-voorzitter en Antwerps gemeenteraadslid Peter Mertens, stelt in Antwerpen tijdens een persconferentie #DeGroteBevraging voor, samen met Zohra Othman, schepen te Borgerhout, Jos D’Haese, festivalorganisator, en Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid in Antwerpen.

Aftrap in Antwerpen

De eerste bevraging die online kwam, was die voor de stad Antwerpen. Het is al de derde keer dat de PVDA een stadsbevraging doet, naar aanloop van de Antwerpse gemeenteraadsverkiezing. Ook in 2006 en 2012 hield de PVDA een uitgebreide stadsdialoog. “We zijn duidelijk een trendsetter, andere partijen beginnen plots ook de Antwerpenaar te bevragen”, grapt Peter Mertens. “Voor ons is een stadsdialoog een kwestie van democratie. Dat houdt veel meer in dan één keer om de zoveel jaar een bolletje kleuren. Democratie betekent ook echt de mensen hun gedacht vragen en op basis daarvan een programma samenstellen. Daar willen we dan samen met de Antwerpenaren aan werken”, stelt Mertens.

Dat luisterend oor zit in het DNA van de linkse partij. “Toen de partij in Sint-Niklaas een grote bevraging deed, kwam daaruit dat heel veel mensen inzaten met de asbestvervuiling in de stad. Op basis daarvan startte de PVDA een grote campagne om het asbeststort dat aan de rand van de stadskern ligt, te laten sluiten, samen met het buurtcomité “Asbeststort Dicht”. We werkten met een petitie en acties. Door die druk van onderuit, konden we het stadsbestuur overtuigen om de definitieve sluiting van het stort te voorzien”, vertelt Peter Mertens.

De PVDA wil met #DeGroteBevraging weten hoe de Antwerpenaren de stad van de toekomst zien. ‘Als jij burgemeester was, wat zou je dan in eerste plaats aanpakken?’ Dat staat bovenaan de bevraging. “Liggen de mensen vooral wakker van de klimaatopwarming en de gevolgen voor de planeet en voor de stad? Of willen ze bovenal degelijke en betaalbare woningen? Of dromen ze van een stad zonder eerste- en tweederangsburgers, waar niemand gediscrimineerd wordt op basis van geslacht, afkomst of seksualiteit? De stad van de toekomst, daarrond draait onze stadsdialoog”, besluit Mertens.

Op z’n Bernie Sanders

Jos D’Haese is een whizzkid. Hij kent wat van computers en stelt de nieuwe PVDA-website voor waar je #DeGroteBevraging kan vinden. “We hebben van de grassrootscampagnes van onder meer Amerikaans presidentskandidaat Bernie Sanders geleerd, hoe je met relatief weinig middelen heel veel mensen in beweging kan zetten”, vertelt D’Haese. “De digitale omslag is nieuw in onze campagne. Voorheen wilden we met onze website informeren. Nu willen we vooral in dialoog gaan en organiseren. Dit platform biedt eenvoudige concrete filmpjes, artikels en ideeën aan, waarmee mensen meteen zelf aan de slag kunnen gaan, zowel op de koffie bij de bomma als op de sociale media.”

Democratie in de districten

“Als schepen merk ik goed dat als je mensen vraagt om te participeren in het beleid, daar veel respons op komt”, vertelt Zohra Otman, schepen in Borgerhout. Zij probeert met kleine budgetten een groot verschil te maken in het dagelijks leven van de mensen. “In Borgerhout slagen we erin om tien keer meer jongeren naar sport en spel te leiden, door heel laagdrempelig te werken.”

De PVDA heeft in Antwerpen maar liefst zeventien districtsraadsleden. Elk district heeft zijn eigenheid met zijn verwezenlijking, maar ook met zijn problemen. Daarom krijgt elk district, net als elke stad, zijn eigen bevraging. Zo kunnen we op maat werken. Na Antwerpen, lanceert de PVDA #DeGroteBevraging binnenkort ook in de centrumsteden en uiteindelijk in alle steden van het land.

De PVDA wil niets liever dan naar jou luisteren. Vul hier de bevraging in en schuif mee alternatieven naar voor.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Waarom alleen van Aantwaarpen. Hier in Aalst leven we ook onder een fascistisch gesternte.
Beste Heer of Mevrouw De Nayer u kan de bevraging invullen ook vanuit Aalst. Heb het zopas gedaan vanuit Buggenhout. Mijn groeten met respect.
Toch oppassen met enquetes vua sociale media voor een vertekend beeld van de noden van de bevolking. Je bereikt daarmee een zeer kwetsbaar gedeelte van de bevolking niet, nl. de (meestal bejaarde of zeer arme) mensen die niet kunnen omgaan met een PC of een smartphone.
Ik heb de bevraging ingevuld maar vond alleen spijtig dat je maar vakje mocht aanvinken.