PVDA-voorzitter Peter Mertens (centraal) en volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw (rechts). (Foto Solidair, Salim Hellalet)

De Slimme Politici die het met een gemiddeld werknemersloon doen

Raoul Hedebouw veroverde de harten van tv-kijkend Vlaanderen in het spelprogramma De Slimste Mens ter Wereld. Dat hij leeft met een gemiddeld loon maakte hem voor veel mensen authentiek en geloofwaardig als politicus. Een bewuste keuze, zegt ook PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De perfect tweetalige Luikse PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw toonde in De Slimste Mens ter Wereld dat hij niet alleen over een sappige tongval beschikt, maar ook over een flink gevoel voor humor.

Bekijk hier het fragment met Raoul Hedebouw in De Slimste Mens ter Wereld over zijn loon.

“Ik begrijp nu al beter waarom Raoul Hedebouw het zo goed doet in Wallonië. ‘t Is gewoon nen toffe pee en een volkse figuur”, klinkt het op de sociale media.

Opmerkelijk was het moment waarop Hedebouw verklapte hoeveel hij verdient: niet meer dan wat een gemiddelde werkmens verdient. Verbazing bij het publiek, want zijn collega-parlementsleden strijken vlot 6.000 euro per maand op. Ministers verdienen zelfs meer dan 10.000 euro.

Niet meer dan logisch dat PVDA-verkozenen geen stukken van mensen verdienen, vindt partijvoorzitter Peter Mertens: “Wij zijn geen partij die links lult en rechts vult. Wij weten wat het is wanneer de elektriciteitsrekening de hoogte ingaat. Wij weten dat, omdat wij dat allemaal voelen op het einde van de maand. Bij ons geen overbetaalde politici die op tv komen beweren dat ‘dure energie een goede zaak is’. Alle PVDA-mandatarissen verdienen het maandloon van een gemiddelde werknemer, en zij zeggen: ‘De dure energie is een schande’. Dat is het verschil.”

Als je niet leeft zoals je denkt, begin je te denken zoals je leeft.

Raoul Hedebouw verwoordde het gelijkaardig in De Slimste Mens-zetel: “De logica is dat je geen politieker wordt om meer geld in je zakken je steken. Het is een job als een ander. Als je niet leeft zoals je denkt, begin je te denken zoals je leeft. Daar geloof ik echt in. Wie 6.000 euro per maand verdient, leeft in een andere wereld.”

Sprekende blikken bij de andere deelnemers. Jurylid Philippe Geubels waardeerde het op zijn manier: “Het klinkt prachtig, maar je bent zo zot als een achterdeur.”

Peter Mertens in “A votre avis” op RTBF, 4 december.

Dat PVDA-parlementsleden rondkomen met een bescheiden loon, maakt andere politici nerveus. Peter Mertens: “Het confronteert hen met hun 10.000 euro per maand, en het confronteert hen met hun kiezers die zeggen: ‘Ah, je kunt dus toch op een andere manier aan politiek doen.’” (in A Votre Avis, RTBF, 4 december)

“Ons mandaat ligt niet bij de zelfbediening in Brussel, ons mandaat ligt bij de mensen”, besluit de PVDA-voorzitter.

In zijn nieuwe boek Graailand heeft Peter Mertens het uitgebreid over de redenen waarom hij en de andere PVDA-verkozenen tegen een gemiddeld werknemersloon werken. Het boek is nu al in voorverkoop te verkrijgen in de PVDA-shop.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Naar waar gaat dan die vergoeding van parlementariër?
De overige 4000 geeft hij aan de partij zodat wij iets meer middelen hebben. De PVDA ontvangt namelijk veel minder subsidies dan de grote partijen. Het geld wordt dan ook gebruikt voor verschillende zaken zoals het organiseren van info-avonden of het maken van materiaal zoals de Turteltakspetitie en nog veel meer.
Vrienden gaan wij nooit worden daarvoor ben ik te koningsgezind , maar jullie zijn wel de enige partij zonder vlaams in de titel en de enige die tegen de schenen durft te schoppen van de vlaamse diktator " Adolf de wever " . Belgie is al één van de kleinste landen ter wereld en die willen ze nog gaan splitsen . Stop met vlaams , duits, waals en brusselsgewest en win tientallen of honderden miljoenen euro's aan de inkomens van de politiekers . Vele van deze krijgen de steun van de superrijken ( familie de clerck , firma jansens , interbrew en vele anderen o.a. ook topsporters ) . Voor een partijkaart pas ik nog eventjes , maar mijn stem hebben jullie zeker , Geachte groeten dee.er
Volledig mee eens! Bij ons lopen ze dikker dan in Frankrijk en dat is al zoveel groter. En zoveel geld id zak steken. Wie krijgt dat in godsnaam op?
voila se dat zijn tenminste ware politiekers van het volk , zij preken iedere keer weer op elke betoging en komen onder het volk en verdienen evenveel als het volk , eerlijkheid duurt het langst
Ik neem aan dat u de royalties van uw boeken ook in de partijkas stort. Als dat zo is, zou ik expliciet zeggen dat uw totale netto-inkomsten (vanuit welke bron dan ook) evenveel bedragen als het modale netto-salaris. Dat is duidelijk en laat geen enkele ruimte voor misverstand.
Ja klopt, die houdt hij niet voor zichzelf.
PVDA hoeft mij niet meer te overtuigen , maar ik kan als lid wel zeggen dat ik ongelooflijk gelachen heb , met dank aan Raoul Hedebouw . Raoul is een verademing in de Belgische politiek .