Foto: Belga

De PVDA veroordeelt de slachtpartij in Palestina en roept op tot onmiddellijke sancties

Op het moment dat we dit schrijven, kunnen we al stellen dat het de dodelijkste dag in jaren is voor het Palestijnse volk. Maandagavond waren er al 55 Palestijnen door Israëlische kogels gedood en  geraakten er 2.800 gewond. De PVDA veroordeelt deze slachtpartij en eist sancties tegen Israël.

Vandaag 14 mei is de trieste vooravond van de 70ste verjaardag van de Nakba, “de grote catastrofe”. Toen verdreven zionistische troepen honderdduizenden Palestijnen van hun gronden om Israël op te richten. Al 70 jaar lang overtreedt Israël met de steun van de Verenigde Staten alle internationale resoluties. Al 70 jaar lang ondergaan de Palestijnen het juk van kolonisatie en apartheid.

De regering van de Amerikaanse president Donald Trump heeft deze zeer symbolische dag uitgekozen voor de inhuldiging van de nieuwe Amerikaanse ambassade die van Tel Aviv naar Jeruzalem verhuisd werd. Die beslissing is een aanfluiting van internationale resoluties en een onaanvaardbare provocatie die de kolonisatiepolitiek van de Israëlische regering legitimeert.

Duizenden Palestijnen beslisten om vandaag te betogen tegen beslissing van Trump. Ze eisen ook dat hun rechten gerespecteerd worden, te beginnen met het recht op terugkeer van Palestijnse vluchtelingen en de stopzetting van de blokkade en de bezetting. Het zijn terechte verzuchtingen die Israël “met alle mogelijke middelen”, zoals de Israëlische minister van Defensie Lieberman het verwoordde, neerslaat.

De PVDA uit haar solidariteit met het Palestijnse volk en roept iedereen op om deel te nemen aan de protestmanifestaties die op verschillende plaatsen in België plaatsvinden. De PVDA vraagt dat België duidelijk en ondubbelzinnig de moordpartij van vandaag veroordeelt en dat er onmiddellijk sancties komen tegen Israël om er een einde aan te maken. Meer algemeen steunt de PVDA de oproep tot boycot, desinvestering en sancties tegen Israël zo lang dat land het internationale recht schendt.

Vandaag dinsdag is er in Brussel een protestmanifestatie Stop the Gaza massacre

Reacties

Israël = MOORDSTAAT met de toestemming van de Verenigde Staten van wapenhandel en oorlogszucht. Wanneer reageren de andere landen tegen deze moordzucht?
dat zoveel mogelijk burgers alle Israëlische producten en diensten boycotten. en dat de lidstaten van de EU Israël formeel uitsluiten van economische, militaire, politieke en culturele verbanden. de Zuid-Afrikaanse apartheid is uiteindelijk bezweken voor de combinatie van intern verzet en externe boycot. dezelfde wapens kunnen dienen om de Israëlische apartheid te breken.