Foto Solidair, Karina Brys

De Lijn reorganiseert: slecht nieuws voor personeel en reizigers

Vervoermaatschappij De Lijn kondigde in januari een nieuw reorganisatieplan aan. Niet om iets te doen aan overvolle bussen en trams of om de stiptheid te verbeteren. Nee, het plan “DL 2020” is een bijkomende besparingsmaatregel die 40 miljoen euro moet opbrengen en 286 bediendejobs schrapt. De vakbonden zijn er niet over te spreken en roepen het personeel op om op vrijdag 16 februari het werk neer te leggen. 

De Lijn wil met haar plan evolueren naar een centraal aangestuurde organisatiestructuur, waarbij de vijf provinciale entiteiten verdwijnen. Planning, dispatching, controle, administratieve en vele andere diensten worden gecentraliseerd. Waar het in het begin werd gezegd dat de reorganisatie zich op niveau van de managersstructuren zou situeren, blijkt nu dat de hoogste niveaus binnen het bedrijf de enige zijn die zeker zijn van “een plaats en een geruststellende loonklasse”. Het zijn vooral lagere bedienden die worden getroffen door vermindering, verdwijning of wijziging van hun functies.

Ook voor de chauffeurs en technici, die niet rechtstreeks getroffen zijn, zal het plan gevolgen hebben. Ze werken met zeer flexibele uurroosters, vaak heel late en heel vroege shiften, weekends en feestdagen. Dat zet het sociale leven onder druk. Door te gaan naar een centralisatie zal inspraak op planningen wegvallen, de sociale dimensie verdwijnt helemaal. Het HR-dienstencentrum, de personeelsdienst van De Lijn, werd in een vorige reorganisatie al gecentraliseerd. Voor het personeel werden de diensten steeds meer onbereikbaar, onderbemand en ontoegankelijk. Hetzelfde valt te verwachten op de andere diensten.

De ontmanteling van de bestaande organisatiestructuur van De Lijn en het schrappen van bijna 300 banen zal de dienstverlening niet ten goede komen. Neem nu de inschatting van de haalbaarheid van dienstregelingen, deze kunnen beter op lokaal worden aangestuurd, met de directe band met de realiteit. En de stiptheid is al een ramp. De laatste officiële cijfers zijn van 2016, die geven een daling van de stiptheid met 2,1% ten opzichte van het jaar ervoor. Amper de helft van de bussen en trams reed nog op tijd.

Nieuwe stap naar privatisering

Sinds 2010 wordt fors bespaard bij De Lijn, vooral op personeel en exploitatie. Iedereen die geregeld de tram of bus neemt kent het wel: overvolle voertuigen, verminderde weekend- en avondbediening, verdwenen belbussen, meer vertragingen en prijsstijgingen. In 2016 verloor de vervoersmaatschappij 11,1 miljoen passagiers. Maar voor minister van Mobiliteit Weyts en directeur-generaal van De Lijn Kesteloot zijn niet het aantal reizigers en de stiptheid van tel, maar de “kostendekkingsgraad”, De Lijn moet rendabel worden. Op de aankondiging van de staking reageert De Lijn: “De reorganisatie is noodzakelijk met het oog op de liberalisering van de markt in 2020”1.

Niet besparen maar investeren

We staan steeds langer in de file en op vlak van luchtkwaliteit behoren we tot de slechtste leerlingen van de klas in Europa. Toch wordt verder bespaard op openbaar vervoer. De PVDA wil een totaal ander beleid, niet het geld maar de dienstverlening moet centraal staan. De koers van de Vlaamse regering om De Lijn te privatiseren tegen 2020 moet worden gestopt. De reorganisatie “DL 2020” met het banenverlies moet worden teruggedraaid. Collectief openbaar vervoer is de sleutel voor de ecologische uitdagingen en vlotte mobiliteit. We moeten investeren om te gaan naar een efficiënt, kwaliteitsvol en goedkoop openbaar vervoersnet is met correcte loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Veel meer mensen op het openbaar vervoer krijgen, moet het nieuwe normaal worden.

1 https://www.hln.be/regio/oostende/bedienden-de-lijn-protesteren-tegen-centralisatie~af6a9fa0/

Commentaar toevoegen

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Had niet gedacht dat het met het openbaar vervoer - en zeker in Antwerpen - NOG slechter kon gaan. Maar het ziet er naar uit dat dit WEL HET GEVAL ZAL ZIJN. Hoeveel bussen & trams komen in de spitsuren nog op tijd ?? Ik herinner me nog heel goed dat ik een lange tijd geleden ging werken vanuit Hoboken naar Borgerhout. Dat is een sprong. Meer niet ! Zowel 's morgens als in de late namiddag (17.00 u) heb ik zelden een bus op tijd gezien. Wel zag ik heel dikwijls dat er dan eentje gewoon doorreed (voller dan een doos sardines) en dat er dan 5 min. later al een 2e kwam, waar ik me nog juist kon bijwurmen. Dan heb je als gewone werkmens 's morgens al 1/2 u te voet gedaan, bijna 1 uur op 2 bussen of 1 bus + 1 tram gehobbeld, en dan kon ik om 17.00 u dat hele circus in omgekeerde volgorde nog eens overdoen. Resultaat : ik heb mij RAP een heel klein autootje gekocht. Op 20 min. stond ik op mijn werk, en om 17.15 u kon ik parkeren voor mijn deur. Tijdswinst : 3 u - 0,5 u = 2,5 u PER DAG. Ja, daar kan je al heel wat huishoudwerk mee doen als werkende moeder..... En dan willen ze de auto uit de stad verwijderen, of de mensen laten bijbetalen... GEWOON ZOT. TE ZOT OM LOS TE LOPEN.... En als er nu nog minder personeel zal zijn bij DE LIJN, hoe gaan ze dan extra controles doen op de zwartrijders, of zijn die uitgestorven ondertussen ?? Ik weet er echter nog die het ELKE dag riskeren, AL JAREN, en nog NOOIT een boete hebben gekregen. Dus dat rendeert goed hè. Zelfs als je na 2 of 3 jaar eens een boeteke moet betalen, rijd je nog bijna gratis.. Een andere vraag : de verkeersveiligheid : Als de chauffeurs nu nog meer in stukken en brokken zullen moeten rijden, met extra shifts of week-ends, feestdagen, en nog andere hebbedingetjes die ze gaan uitvinden eens de liberalisering erdoor gejaagd is, daar trekken we ons niets meer van aan. Wie een LIJN-chauffeur/se will zijn die moet daar maar tegenkunnen : stukken van 2 à 3 u. rijden, dan even naar huis voor een paar uur, dan weer een paar uurtjes, enz.. enz.. tot je aan je uren per week komt. Dat je ondertussen geen fatsoenlijke nachtrust meer hebt van min. 7 uur aan elkaar, dat telt niet meer. Ik durf met zekerheid nu al te zeggen dat meer bussen en trams zullen betrokken geraken bij ongevallen. Je moet een ezel zijn om dat niet te verstaan. En de DIENSTVERLENING ??? Helemaal foutsie. Mensen die wat minder mobiel zijn, of ouderen en kinderen hebben amper de tijd om zich binnen te wurmen om die bus of tram of de deur slaat achter je dicht, het vehikel zet zicht met een flinke snok in beweging, en de helft van de rechtstaande passagiers vliegt een stuk naar achter. En Oh wee als je als moeder met een kindje in de buggy en een peuter een bus of tram moet nemen.... die vriendelijke chauffeurs schieten je met hun ogen dood, omdat ze niet direct kunnen doorrijden. Het zal worden gelijk nu met BPost. Als ik, als gehandicapte, een pak aan huis geleverd krijg, en ik vraag om dat aub naar boven te brengen krijg ik als bot antwoord : dat doen wij niet meer !! En hup, het voorgedrukte briefje in de bus, en ze zijn weg. Ze zijn soms zo cru dat ze zelfs niet meer aanbellen. Als ik kort na de middag naar beneden sukkel met mijn rolator vind ik wel dat briefje in mijn bus, maar IK HEB NIEMAND HOREN BELLEN. En ik ben de godganse voormiddag thuis geweest. Ja, moet ik maar zorgen dat ik iemand vind dat het voor mij wil gaan afhalen hè. Echt een leuk landje zijn we hier aan het krijgen. Dank zij het ontslag van zovele werkmensen, waarvan er nu zovelen aan 'den dop staan' !! Want een bedrijf moet renderen..... en niet aan dienstverlening doen of klantvriendelijk zijn. Dat zijn principes van de 20e eeuw, niet meer van de 21e eeuw. Zolang de dikke nekken aan het bestuur maar genoeg verdienen, en de aandeelhouders maar genoeg dividenden krijgen na het afsluiten van een boekjaar is alles dik in de sacoche !! Wie houdt er nu nog rekening met de werkmens, hij en zij die wel de economie van het land recht houden met hun noeste arbeid die steevast ondergewaardeerd worden. Een fijne wereld hebben we gecreëerd, voor onszelf, maar zeker voor onze kinderen en kleinkinderen.... En als ze erin slagen van de volgende generaties helemaal plat te slaan, dan keren we geen 50 jaar terug, maar 500 jaar terug, en zijn we weer de slaven die wroeten voor een stuk brood en een ei !!
Zeer goed verwoord,ik zou het niet beter kunnen. Spijtig genoeg is een groot deel van de bevolking zich niet voldoende bewust op wat voor economisch model we afstevenen. Dat komt omdat we ons allemaal blind staren op maximale winst zonder rekening te houden met het sociale leven en het welzijn van de mens. Het zal eerst weer zover moeten komen dat we in tijden zitten van begin vorige eeuw vooraleer de mensen wakker worden. Momenteel is het voor veel mensen nog zeer goed,dat merk je aan de drukte op de weg,het uit eten en drinken,het massaal op reis gaan,maar eens het geld opgesoupeerd is van de generatie van mijn ouders (geboren vanaf jaren 20 en 30 en mijn generatie geboren jaren 50 en 60) dan is het spelletje uit en pas dan zal het besef komen dat dit economisch model niet ten goede komt voor de gewone werkende mens.
De Lijn en NMBS maken verschrikkelijk veel verlies, ergo ze draaien op belastinggeld. Dus is de normale conclusie om ze voor iedereen GRATIS te maken. Dan kan je de overbodige ICT-systemen (kosten +250miljoen) buitengooien, brengt immers niks op. Kan je ook de overbodige controleurs buitensmijten en vervangen door beveiligers die ervoor zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen. De winst is enorm, minder files, minder problemen voor armen, minder excusses voor doppers om te gaan werken, maar vooral transport voor mensen die het zelf niet kunnen betalen. Smijt al die computers, ICT en managers eruit, maak het een vervoersbedrijf voor het volk, we betalen het immers toch al, dus GRATIS voor IEDEREEN. Kijk naar het buitenland, nooit is de bevolking beter geworden van commercieel vervoer per bus of trein. Maak er echter geen ambtenaren van, run het als een gewoon bedrijf, iedereen wint erbij buiten politiekers die postjes-pakkers zijn, zoals helaas heel veel. Vervoer zou nooit een privé bedrijf mogen zijn, net als internet, elektriciteit, gas of water....maar corrupte politiekers moeten er meteen uit! En er overal UIT!!!!!