Johan Van Overtveldt en Didier Reynders. (Foto Belga)

Belgische staat in Paradise Papers: wist minister Van Overtveldt (N-VA) van niks?

Het privébedrijf Rent-A-Port, dat samen met overheidsbedrijf BMI het in opspraak gekomen offshorebedrijf bezit, is een dochteronderneming van de groep AvH. En wie zit daar in de raad van bestuur? Alexia Bertrand, de kabinetschef van minister Reynders. De PVDA wil in de Kamer de ministers Charles Michel, Didier Reynders en Johan Van Overtveldt interpelleren.

De onthullingen over de betrokkenheid van de Belgische staat in de Paradise Papers zijn bijzonder ernstig. Maar ze laten nog een belangrijk element buiten beschouwing. Het privébedrijf Rent-A-Port, dat samen met overheidsbedrijf BMI het in opspraak gekomen offshorebedrijf bezit, is een dochteronderneming van de groep AvH. En wie zit daar in de raad van bestuur? Alexia Bertrand, de kabinetschef van minister Reynders.

Bovendien is de voorzitter van de BMI (Belgische Maatschappij voor Internationale Investering), Jean-Claude Fontinoy, de trouwe rechterhand van Reynders. En in de raad van bestuur zetelt ook nog Koen Van Loo, ex-kabinetschef van Reynders. Vicepremier Didier Reynders lijkt dus een centrale rol te spelen in deze zaak.

PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees: “Ik heb minister Reynders en premier Michel al eens vragen gesteld over de aanwezigheid van de groep Ackermans & van Haaren in belastingparadijzen en de betrokkenheid van de familie Bertrand die deze groep controleert. Daar heb ik nooit een concreet antwoord op gekregen. Nu vandaag blijkt dat ook de Belgische staat banden heeft met belastingparadijzen via de groep van de familie Bertrand, zullen ze een duidelijk antwoord moeten geven.”

De betrokkenheid van het hoofd van de Federale Overheidsdienst Financiën roept ook heel wat vragen op. Het is onmogelijk dat hij niet op de hoogte was van de postbusconstructie in een land dat op de Belgische lijst van belastingparadijzen staat.

Het is trouwens minister van Financiën Van Overtveldt (N-VA) die bevoegd is voor strijd tegen fiscale fraude. Zijn kabinetschef Sven De Neef zit in de Federale participatie- en investeringsmaatschappij, waarlangs de Belgische staat (samen met de Nationale Bank) de Belgische Maatschappij voor Internationale Investering controleert. Maar hij wist van niets?

Daarom eist de PVDA, gezien de nieuwe feiten, dat de plenaire zitting in de Kamer op donderdag 9 november begint met een debat over deze kwestie, in aanwezigheid van premier Michel, minister van Buitenlandse Zaken Reynders en minister van Financiën Van Overtveldt.

Persdienst PVDA

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Het is toch godgeklaagd, altijd weten onze hooggeplaatsten het beter, maar wanneer hun geldbeugel en hun comfortable posities bedreigd worden weten ze van niks. Deze hypocrieten maken de maatschappij kapot, hoog tijd dat het gezond boerenverstand binnentreedt in het parlement.
"Wir haben es nicht gewusst", van overtveldt ?