België, het enige land in Europa waar de koopkracht daalt (terwijl dividenden stijgen)

Het Europees Vakbondsinstituut (ETUI) heeft net een rapport uit over de lonen. Daaruit blijkt dat België in Europa een buitenbeentje is, want bij ons gaat de koopkracht er als enige land op achteruit. Voor de aandeelhouders breken de dividenden dan weer alle records.

“Bel20 verwent belegger met recorddividend”, schreef De Tijd. Nooit waren de dividenden die de twintig grootste beursgenoteerde Belgische bedrijven uitkeerden zo hoger dan in 2016. “België is het enige land in Europa waar de werknemers vorig jaar hun koopkracht zagen dalen”, was dan weer de conclusie van het laatste rapport van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI). En als we teruggaan naar 2001, dan zien we dat in België de lonen slechts heel licht gestegen zijn. En die trend lijkt aan te houden, want de regering keurde onlangs een wet goed waardoor elke mogelijkheid tot loonsverhoging aan strenge voorwaarden moet voldoen.

België is de uitzondering

De koopkracht van de meeste werknemers in Europa ging er vorig jaar op vooruit. In enkele Oost-Europese landen bedroeg de stijging zelfs meer dan 5%. Ook in onze buurlanden steeg de koopkracht van de loontrekkenden: +1,61% in Duitsland, +2,28% in Nederland. Alleen in België daalde de koopkracht … En wel met bijna 1%, omgerekend zo’n 200 euro per jaar voor iemand die netto 1.700 euro in de maand verdient.

Loon steeg beetje, leven werd veel duurder

Op het eerste gezicht merk je daar niet veel van op je loonbriefje. Ons loon steeg zelfs licht, maar die stijging is wel ruim minder dan hoeveel de levensduurte steeg. Ons loon steeg een beetje, maar het leven werd veel duurder. Resultaat: onze koopkracht gaat erop achteruit. Een toestand die een rechtstreeks gevolg is van het beleid van de regering-Michel. Aan de ene kant deelt de regering gul allerlei cadeautjes uit aan de multinationals in ons land. Aan de andere kant wordt er maximaal beknibbeld op onze lonen. Begin januari keurde de regering nog een wet goed om elke loonsverhoging streng in te perken. De komende maanden gaan in ons land in de diverse economische sectoren en in de bedrijven de loononderhandelingen van start. Daar zullen de loontrekkenden er alles aan doen om deze negatieve trend om te buigen.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

En dan durft deze coalitie zeggen dat ze goed bezig zijn! Er is dringend nood aan een centrumlinkse regering! NVA, VLD en MR moeten eruit!
belangrijke vragen zijn misschien: tot waar kan 'graaien' door de vingers gezien worden.. ( ..Vlamingen 'pikken graag een graantje mee', niet?) ? en vanaf waar wordt 'graaien' crimineel?