Wie op een van de vele nieuwjaarsrecepties aanwezig was afgelopen weekend, zal het beamen: een frisse wind komt aangewaaid van links. (Foto Solidair, Kamiel Kelders)

Authentiek links

David Pestieau

Wie dit weekend de nieuwjaarsrecepties van de PVDA in Luik, Gent, Brussel of Genk bezocht, zal u zeggen: er waait een frisse, enthousiaste wind bij dit opkomend links! En dat ging niet onopgemerkt voorbij, zo meldt David Pestieau deze week in Solidair.

“Van alle nieuwjaarsrecepties vind ik die van de PVDA de ‘schoonste,’” schrijft vtm-Wetstraatjournalist Jan De Meulemeester. Hij brengt voor Knack.be verslag uit van de politieke nieuwjaarsrecepties. Vrijdag was hij in het Antwerpse Zuiderpershuis op de receptie van de PVDA, met 950 deelnemers. “Schoon omdat de drankjes en hapjes hier niet van een cateraar zijn, met ingehuurde jobstudenten, maar gemaakt, getapt en rondgedragen worden door vrijwilligers van de partij. (…) Schoon ook omdat het publiek bijzonder divers is met opvallend veel jonge ouders met kinderen en nieuwe Vlamingen. Alle leeftijden ook.”

Wie dit weekend de nieuwjaarsrecepties van de PVDA in Luik, Gent, Brussel of Genk bezocht, zal u zeggen: er waait een frisse, enthousiaste wind bij dit opkomend links. Hier geen politieke spelletjes om te manoeuvreren naar de volgende regeringscoalitie die ons de pil van besparingen en loonconcurrentie zal laten slikken. Hier zie je de sociale oppositie die beseft dat je veranderingen afdwingt door te werken aan de krachtsverhoudingen op het terrein.

Hier geen vals klinkende speeches om zich het label “de meest sociale partij” op te spelden. Hier IS men sociaal, in woord en daad. En niet alleen vier maand voor de verkiezingen.

Hier ook geen gratuite prikken naar een politieke tegenstander die men niet echt aanvalt. Geen N-VA die zegt dat we de PS moeten verpletteren en ook geen Franstalige partijen die zeggen dat we de N-VA moeten afblokken, zonder in Vlaanderen present te zijn. Hier weet je dat de kameraden overal strijden. Dat Peter Mertens De Wever bekampt, dat Marco Van Hees het zwarte beest is van Reynders, dat Raoul Hedebouw de regering-Di Rupo aanpakt. In één ploeg.

Ja, de liberale fanfare laat zich horen, maar gaan we haar stoppen door nog maar eens vertrouwen te geven aan wie zonder veel weerwerk bij die fanfare gaan aansluiten? Vertrouwen geven aan premier Di Rupo die zegt dat de regering 22 miljard heeft bespaard, maar daarbij “de maatregelen die de bedrijven raken, heeft beperkt”? Die verklaart: ‘Vergeleken met andere landen hebben wij twee jaar lang geen sociale bewegingen gekend, wat belangrijk is voor de ondernemingen”?1 Hoe kan je de besparingslogica omkeren met deze achterwaartse strategie? Hoe kan je extreemrechts tegenhouden, als regeringslinks, zoals in Nederland en Frankrijk, het omgekeerde doet van wat het belooft?

Velen in de vakbeweging2 en het middenveld, in de culturele en academische wereld zijn op zoek naar een linkse politieke aflossing. Om “links terug naar zijn grondslagen te brengen”, zoals ex-senator Josy Dubié het zei, en om links te versterken, moeten we veel werk verzetten op het terrein. En de handschoen opnemen met een links dat zich nu verzamelt rond de PVDA met de lijsten PVDA+ in Vlaanderen en PTB-GO! in Franstalig België. Afgevaardigden van dàt links in het parlement op 25 mei: het zal cruciaal zijn voor al wie de hoop koestert van een authentiek links.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.