Foto Asian Dub Foundation

Asian Dub Foundation: explosieve en opwindende muziek tegen onderdrukking en onrechtvaardigheid

auteur:

Eefje Goossen

Asian Dub Foundation strijdt al jaren tegen onrechtvaardigheid en onderdrukking, maar is daarnaast ook gewoon een steengoede band, die dit jaar op zondag de Main Stage van ManiFiesta afsluit. We spraken met stichter/gitarist/frontman Steve Chandra Savale over muziek en ... politiek natuurlijk!

“Wij brachten muziek samen die voordien nog nooit samen gezet was en onze teksten gaan over de realiteit. Muziek is voor ons de soundtrack die dingen in beweging brengt, die mobiliseert om het beter te doen.”

Aan het woord is Steve Chandra Savale. In 1993 stond hij mee aan de wieg van de Londense groep Asian Dub Foundation. Een band die multiculturaliteit in zijn DNA zitten heeft, zowel muzikaal als qua personeelsbezetting. Een band met een missie. Al blijft de muziek het belangrijkste. “Er moet iets radicaal, avontuurlijk en progressief in zitten. De muziek is nooit ten dienste van een ideologie of manifest, ze komt altijd op de eerste plaats.”

Zou u uzelf beschrijven als een activist?

Steve Chandra Savale. Nee, zo zie ik mezelf niet. Een van de redenen dat ik mijn ideeën en gevoelens in een band probeer te vertolken, is dat ik niet op saaie vergaderingen moet zitten. Ik ben ervan overtuigd dat muziek een betere manier is om dingen gedaan te krijgen. Het werkt op een onderbewuste en emotionele manier. Het zorgt ervoor dat je de drive krijgt om actie te ondernemen, in plaats van te zitten praten over hoe je de wereld verbetert.

Dus nee, ik ben geen activist. Ik beschouw mezelf als een opvoeder, ik kom uit het onderwijs, zoals veel van de groepsleden, en we houden ervan om mensen nieuwe dingen te leren kennen. Onze eigen sound is daar het beste voorbeeld van. In 1995 moest je al heel ver zoeken om een album te vinden dat dubreggae mixte met experimentele postfolk en jungle en muziek van het Indiase subcontinent. Onze muziek probeert tegelijk dramatisch en opwindend te zijn, dus de ideeën die we hebben, worden op een opwindende en heel directe manier overgebracht. Zo worden ze toegankelijk.

Toen jullie begonnen, waren jullie de eersten die verschillende muziekstijlen mixten. Tegenwoordig gebeurt dat vaker in de popmuziek. Waren jullie een invloed?

Steve Chandra Savale. Wij deden dat altijd instinctief. De achtergrond van onze bandleden was daarin heel belangrijk. Zij brachten als tweede en derde generatie kinderen van immigranten, muziek van hun voorouders mee. Dat mengden we met andere genres, zoals punkrock.

Het is jammer dat veel mensen echt vastzitten in dat hokjesdenken. Ze zeggen “ik ga een hiphopartiest worden” of “ik ga een dubstepnummer maken”. Sommige bands zijn wel door ons beïnvloed, denk ik. Ik zie sommige groepen die echt dezelfde spirit hebben als wij. Neem nu 47Soul, een Londense groep van Palestijnse uitwijkelingen. Die zijn ongelooflijk goed en zeggen zelf dat ze door ons beïnvloed zijn. Dat is zo fijn om te horen.

In 2003 schreven jullie Fortress Europe, een lied over het Europese immigratiebeleid. “Asylum is a right” (asiel is een recht), klinkt het. Die tekst is actueler dan ooit.

Steve Chandra Savale. Het doet me echt pijn om te zien dat dat nummer vandaag meer relevant geworden is, in plaats van minder. Zelfs al gingen de woorden toen voor ons niet specifiek over dat moment. We schreven niet over een bepaalde tijd of plaats, maar over een soort van sciencefiction in de toekomst. Daarom is het des te erger dat het nu waarheid is geworden.

Asian Dub Foundation speelt op zondag 9 september om 18u. na het centraal moment op de Main Stage van ManiFiesta