Foto Solidair

Antwerps gemeenteraadslid op stadhuis extra gecontroleerd door agenten met machinegeweer

De linkse partij PVDA is verontrust over het klimaat dat stilaan heerst in het Antwerpse stadhuis. “Sinds vorige week maandag wordt het stadhuis bewaakt door vier politie-agenten met machinegeweren. Dat om het gebouw te beschermen tegen mogelijke terroristische aanslagen, zo werd ons gezegd. Toch bleef het een akelig schouwspel om als verkozene doorheen de zwaarbewapende politie-agenten te wandelen, op weg naar de commissiezittingen van de gemeenteraad.”, aldus fractievoorzitter Peter Mertens.

“Tot woensdag was er, buiten die beklemmende sfeer, niets meer aan de hand. Gemeenteraadsleden konden hun mandaat uitoefenen, en dus vrij in en uit het Antwerpse stadhuis lopen. Woensdag echter werd er één uitzondering gemaakt. De enige arbeider en vakbondsafgevaardigde in de Antwerpse gemeenteraad, Mohamed Cheeba, werd gecontroleerd. Hij moest zijn boekentas met papieren laten zien en openen aan de zwaarbewapende agenten. Net nu 50 jaar migratie wordt gevierd is er één gemeenteraadslid dat wordt geviseerd, wellicht omdat hij een andere huidskleur heeft. Blijkbaar geldt de beschermingsopdracht van de agenten niet alleen tegen terroristen, maar zijn voortaan ook verkozen gemeenteraadsleden potentiële verdachten. Dat is een angstaanjagende evolutie. Mohamed is vader van 5 kinderen, elektricien in de Antwerpse haven, vakbondsafgevaardigde, en sinds jaar en dag actief vrijwilliger in een Merksemse taikwandoo-club. Hij zetelt nu al meer dan twee jaar in de Antwerpse gemeenteraad, en het is ontstellend dat hij nog steeds op zijn afkomst wordt beoordeeld. Wij hopen dat dit foute signaal zo snel mogelijk wordt recht gezet.”, zo zegt Mertens.

Vanavond, 26 januari 2015, gaat de Antwerpse gemeenteraad door. Op het stadhuis zullen niet alleen de agenten met machinegeweren aanwezig zijn, maar ook de extreemrechtse troepen van Filip De Winter. De Winter heeft ‘zijn’ sympathisanten immers opgeroepen om meteen maar naar het stadhuis te komen, nu de mars van Pegida verboden werd. “Ik hoop dat de gemeenteraad een krachtig signaal zal geven tegen deze provocaties en tegen het aanhoudende racisme, en dat het college van burgemeester en schepenen zich als een college van alle Antwerpen zal tonen”, aldus nog Mertens.