Op 24 mei 2017 kwamen in Brussel duizenden mensen op straat om te protesteren tegen de komst van Trump. (Foto G3W / Twitter)

Alleen onderhandelde vrede kan lot Syrische bevolking verbeteren

auteur:

Marc Botenga

“Hou je klaar Rusland, onze raketten komen eraan.” Trumps tweet was niet mis te verstaan. Een rechtstreekse confrontatie tussen de twee kerngrootmachten leek opeens akelig dichtbij. Groot-Brittannië en Frankrijk staan te springen om mee te doen. De militaire escalatie moet stoppen, zegt de PVDA. Alle strijdende partijen moeten aan de onderhandelingstafel.

Trumps “Twitter-diplomatie” toont hoe gevaarlijk en agressief het Amerikaanse beleid is. De Verenigde Staten lijken zelfs bereid tot een militaire confrontatie met Rusland. Alle pionnen staan klaar voor een militaire interventie en een directe confrontatie tussen de VS en Rusland in het Syrische luchtruim, een escalatie waar iedereen al zeven jaar voor vreest. Dat Trump onlangs hardliners John Bolton en Mike Pompeo in zijn regering opnam, is daar waarschijnlijk niet vreemd aan. Die eerste pleit al jaren voor het bombarderen van onder meer Iran. Opmerkelijk, de Britse premier Theresa May en de Franse president Macron volgen Trump blindelings. Macron was bijzonder duidelijk. Frankrijk zal Syrië aanvallen. Theresa May wil zelfs meedoen zonder het Britse Parlement te consulteren.

Onderzoek in plaats van bommen

Als officiële reden voor de escalatie spreken Trump, Macron en May over het mogelijk gebruik van gifgas in de Syrische stad Douma. Syrië en Rusland ontkennen. De herovering van Douma zorgde in elk geval voor schrijnende beelden. Over het mogelijk gebruik van gifgas kan men niet lichtzinnig doen. Dat soort wapens zijn verboden door het internationaal recht, dat ook sanctiemogelijkheden voorziet.

Voor dergelijke sancties moet wel eerst zowel het gebruik van chemische wapens, als de verantwoordelijke, worden vastgesteld. Tot zo’n diepgaand onderzoek kan de VN-Veiligheidsraad beslissen. Voorlopig werd daar nog geen akkoord bereikt. Rusland blokkeerde de Amerikaanse resolutie. Washington stemde tegen het Russische voorstel.

Normaal wordt er dan verder onderhandeld. Maar in plaats van dringend een grondig onderzoek op te zetten binnen de Verenigde Naties, koos Trump voor militair spierballengerol. Door een onafhankelijk onderzoek af te wijzen, zo merkte de Boliviaanse ambassadeur bij de VN op, spelen de VS tezelfdertijd detective, aanklager, rechter en beul. China daarentegen riep in de Veiligheidsraad zijn verontwaardiging uit over het mogelijke gebruik van gifgas, maar eiste tezelfdertijd een politieke oplossing van het conflict.

Zo’n onderzoek is heel belangrijk, benadrukte de Britse linkse oppositieleider Jeremy Corbyn recent nog. Toen de Russische ex-spion Skripal in Londen vergiftigd werd, beweerde Groot-Brittannië bewijs te hebben dat Rusland achter de vergiftiging zat. Dat bewijs bleek onbestaand. Corbyn reageerde: “Er kan en moet een basis zijn voor een gemeenschappelijk politiek antwoord op deze misdaad. Maar in mijn jaren in het Parlement heb ik al te vaak duidelijk gezien, dat het denken in een internationale crisis wordt overspoeld door emoties en overhaaste oordelen. Gebrekkige inlichtingen en onbetrouwbare dossiers hebben geleid tot de rampspoed van de invasie in Irak. Er was overweldigende steun over alle parlementaire fracties heen, voor het aanvallen van Libië, maar het bleek op basis van verkeerde info te zijn. Een universele verontwaardiging tegen de aanslagen van 11 september heeft geleid tot een oorlog tegen Afghanistan, die tot op de dag van vandaag voortduurt, terwijl het terrorisme zich over de hele wereld heeft verspreid.”

Van militaire escalatie naar vredeslogica

Niemand die gelooft dat Trump inzit met het lot van de Syrische bevolking. Hij denkt aan Amerikaanse belangen. De recente herovering door het Syrische leger van Douma, een voorstad van Damascus, was een klap voor Washington. De rebellengroep Jaish al-Islam (het Leger van Islam) moest de stad ontvluchten. De rebellengroep krijgt steun van Amerikaanse bondgenoten Turkije en Saoedi-Arabië. Een rebellenbolwerk net bij de hoofdstad, dat was handig. Het Syrische leger daarentegen wordt door Rusland gesteund. Het was niet de eerste tegenslag die de VS in Syrië moesten incasseren. Assad heeft militair gezien de controle teruggewonnen over grote delen van het Syrische grondgebied. Bovendien heeft ook Rusland dus in Syrië een rol opgeëist op het wereldtoneel. Ook de invloed van de andere bondgenoot van Assad, Iran, is toegenomen in de regio. De absolute Amerikaanse suprematie kreeg een deuk en die deuk wil Washington herstellen.

Na bijna acht jaar oorlog in Syrië is het aantal slachtoffers niet meer te tellen. Van Afghanistan tot Libië leidden westerse militaire interventies enkel tot meer chaos, meer lijden en meer burgerdoden. Het bilan van vorige militaire interventies toonde aan dat conflicten niet worden opgelost en de bevolking er niet beter van wordt. Enkel vrede kan het lot van de Syrische bevolking verbeteren.

Als er nieuwe bombardementen komen staan we verder af dan ooit van een vredesproces. Via het NAVO-bondgenootschap lijkt ook België de oorlogslogica van Trump en co. te volgen. Dat is een ramprecept. Voor de Syriërs, maar mogelijk ook voor de rest van de wereld. Vandaag moet alles in het werk worden gesteld om de vrede te herstellen en dat kan pas als alle strijdende partijen aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Vandaag meer dan ooit zijn onderhandelde oplossingen dringend en mogelijk. Een volledig wapenembargo, onvoorwaardelijke onderhandelingen en een snel staakt-het-vuren moeten daarin cruciale factoren zijn.

Reacties

Nog maar eens het bewijs tot wat rechtse regeringen (VS, Engeland en Frankrijk) in staat zijn. Oologje spelen ten dienste van het kapitaal, met mensen wordt geen rekening gehouden. Ze vergeten dat er nooit winnaars zijn na een oorlog. Uit de VS had ik geen verstandig antwoord verwacht, van Frankrijk en Engeland echter had ik meer niveau verwacht. En Belgiê? Ja deze regering zal slaafs en graag de horde volgen! Dan zullen we zien dat er plots hopen geld is om een oorlogsmachine in stand te houden. Geld voor de pensioenen, ha nee, daar is geen geld voor!
Kranten, De Standaard voorop, schreeuwen al jaren dat Assad aangevallen moet worden, dat hij moet stoppen om zijn eigen volk te vergiftigen. Maar van al die beweringen is nog nooit een bewijs geleverd. Telkens gaat het om beweringen van de rebellengroepen of van de uiterst dubieuze 'White Helmets': een zogenaamde grass roots organisatie die de mensen in Syrië belangeloos helpt en redt. Weinigen weten dat deze organisatie opgericht is in Turkije en een hoofdzetel heeft in Groot-Brittannië. Zij opereren uitsluitend in rebellengebieden en hebben meestal een hoofdzetel naast Al Nusra-gebouwen of andere terroristische organisaties. Vele medewerkers van The White Helmets zijn leden van deze terreurgroepen en het nieuws dat wij in de kranten lezen komt vrijwel uitsluitend uit hun mond. Journalisten gaan telkens heel éénzijdig te werk en nemen klakkeloos de oorlogspropaganda over van de Verenigde Staten. Er is nooit een oorlog tegen IS geweest, het is 'm steeds om Assad te doen. Het onafhankelijk onderzoek dat gepleegd werd aangaande de beweerde gifgasaanvallen van Assad heeft telkens uitgewezen dat het het werk van de rebellen was. Zelfs Mattis himself en een hoge heer van de VN geven toe dat er geen enkel bewijs is dat Assad deze aanvallen geleverd zou hebben. En toch lees je wekelijks in De Standaard en consorten het tegengestelde. Waarom zou Assad zijn eigen volk vergftigen op het moment dat hij bijna heel zijn land terug in handen heeft? En dat op het moment dat Trump beloofde de oorlog in Syrië naast zich neer te leggen. Net dan een aanval lanceren? Kom zeg!
Spijtige zaak , weer voor onschuldige kinderen , En zo vlug zullen de bommen , niet over vliegen ! Grote mond ,dreigen en de een is bang van de ander Het zijn drie schurken bij elkaar ! En praten ?? Geloof het niet kunnen we wel van dromen maar geloof er niet in Zal nooit opgelost raken Wie dat gelooft ,zit er naast Na 7 jaar had dat al lang opgelost kunnen zijn Maar schurken , blijven schurken
Als de Britten in de buurt zijn, ruik je gif(gas): gif bij het elimineren van de Bulgaarse overloper Markov in '78 in Londen, bij de dood van de Russische overloper Litvinenko in 2006, bij de aanval op Irak in 2003, recent bij de aanslag op de Rus Skripal in Londen en nu ruikt het naar Chloor in Syrië. Waar of niet, gifgas is de ideale onderhandelings-killer voor wie zich in een conflict wil mengen. Het werkt ongeveer zoals het argument "Stalin" of "Hitler" in een politieke discussie: ze sterft, de tegenstander trekt zich terug in zijn bolwerk en ze verschaft aan de gebruiker de waan van de overwinning. Om met Chloor te komen aandragen in een beschuldiging van gifgasgebruik, moet je zo goed als op je tandvlees zitten met je argumenten. Chloor is zowat overal te vinden en gelukkig ook in ons eigen drinkwater, zoniet hadden we hier opnieuw cholera-epidemies zoals in de Middeleeuwen. Wordt de volgende cynische stap van de Westerse coalitie in Syrië, het verbod op Chloor en het militair viseren van de productie ervan? Het zou niet verwonderlijk zijn want in Irak werden ook de drinkwatervoorzieningen vernietigd door de VS. Een voor de hand liggend alternatief voor een gebied dat door de VS-overheersing niet kan ingerekend worden, is er het leven onmogelijk maken, tot de bevolking totaal hopeloos de onderwerping aanvaardt.