Al twee jaar belogen: PVDA lanceert 'teller' pensioenprivileges parlementsleden

De PVDA lanceert vandaag een pensioenteller. Deze teller geeft weer hoeveel dagen, uren en minuten er in het federale parlement al gediscussieerd wordt over de hervorming van de pensioenen van ministers en parlementsleden. De teller rondde vandaag de kaap van twee jaar en tikt gestaag verder.

Teller van de pensioenprivileges

In de zomer van 2015 moest het parlement beslissen over het voorstel om iedereen te laten werken tot 67 jaar. Op 17 juni werd het wetsvoorstel ingediend. Op 23 juli werd het al goedgekeurd. Op 36 dagen was de klus geklaard.

Op 3 juli 2015 bracht de PVDA de pensioenprivileges van ministers en parlementsleden aan het licht. Zij mogen nog steeds op 55 jaar met pensioen en krijgen om en bij de 4.250 euro netto per maand.

“Zowat iedereen was er toen als de kippen bij om te verklaren dat er dringend hervormingen nodig waren”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. Maar een jaar later was er nog niets gebeurd. Wel voerde de regering nog meer maatregelen door om het wettelijk pensioen van ambtenaren, werknemers en zelfstandigen af te bouwen. Iedereen moet en zal langer werken, behalve de ministers en parlementsleden zelf.

Het kan toch niet dat dezelfden die nog steeds op 55 jaar met pensioen mogen gaan, beslissen dat de rest van de bevolking moet werken tot 67

De PVDA trok opnieuw aan de bel. “De politiek heeft een voorbeeldfunctie. Het kan toch niet dat dezelfde heren en dames die nog steeds op 55 jaar met pensioen mogen gaan, beslissen dat de rest van de bevolking moet werken tot 67”, zei Peter Mertens toen.

Op Vlaams niveau werd ondertussen een eerste stap gezet. “Maar ook daar blijven de privileges”, aldus Mertens. Ministers en parlementsleden mogen hun opgebouwde rechten nog altijd vervroegd opnemen. De nieuwe regeling is van toepassing voor wie vanaf 2019 in het Vlaams parlement of de Vlaamse regering terechtkomt. De burgers mogen hun opgebouwde pensioenrechten niet vervroegd opnemen.

“Het is nu wel duidelijk dat er bij ministers en parlementsleden veel weerstand bestaat tegen werken tot 67”, alsnog Mertens. “Dat is bij de miljoenen werknemers, ambtenaren en zelfstandigen niet anders. Als ministers en parlementsleden een maatregel willen opleggen, dan moeten ze die eerst toepassen op zichzelf. Iedereen voelt dat de verplichting om te werken tot 67 jaar absurd is. Onze petitie werd al 43.000 keer ondertekend. Het is tijd dat men deze maatregel terugschroeft, zoals Canada en Polen eerder al deden.”

Twee jaar strijd tegen privileges parlementsleden

3 juli 2015. De studie waarmee alles begon

27 april 2016. Peter Mertens klaagt pensioenprivileges parlementsleden aan

28 april 2016. Parlementsleden kunnen op 55 jaar met pensioen en trekken vaak 4.250 euro

5 mei 2016. PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw interpeleert pensioenminister in het Parlement

31 maart 2017. 637 dagen later: pensioenen parlementsleden nog steeds niet hervormd

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Schande
Ofwel 'eist' men dat de parlementsleden vanaf 2017 werken tot hun 67 jaar in plaats van 55 of men trekt de maatregel van 67 jaar voor de andere burgers onmiddellijk in. 65 jaar voor 'iedereen' die geen zwaar beroep heeft die hem vroegtijdig uitput lijkt mij billijk. Na de Turteltaks een strijd die een nieuw succes voor de PVDA/PTB kan inhouden. Waar wachten we op om deze strijd tot een goed einde te brengen?
Als je in de industrie werkt. Is het 8/10 niet mogelijk zonder medische klachten de pensioensleeftijd te bereiken. Maw je meer kans hebt eer uit te vallen. En daardoor minder pensioen zal trekken! Terwijl de heren op hun 55 mogen gaan met volle gezondheid!
Dus dáárom moeten er hier zoveel parlementen zijn en om dat te rechtvaardigen worden Walen tegen Vlamingen opgezet. Dáárom dus. Wij gaan dat gedenken in 2018 en 2019. L' union fait la force. King Flip zal het graag horen.
Dus dáárom wordt de PVDA gedemoniseerd door de Traditionals. Wij begrijpen.
waarom geen site opzetten waar het pensioenbedrag opkomt dat de heren parlemantairs zullen ontvangen en hun jaren "dienst" .... doen ze van de gewone burger toch ook .
En in dezelfde discussie mag de beslissing die Bauquelaine indertijd nam, om de groepsverzekeringen die contractueel op 60 jaar moeten uitbetaald worden, pas op 65 of 66 uit te betalen, ook wel eens aangeklaagd worden. Onbegrijpelijk dat dergelijke flagrante contractbreuk toen door geen enkele oppositiepartij aangeklaagd werd. Dit zouden ze geen enkel vrij beroep of ondernemer durven aandoen. Een regelrechte schande! En wat een geschenk voor de verzekeringsmaatschappijen!
Onaanvaardbaar
Iedereen is gelijk voor de wet maar voor sommigen onder ons is de wet nog iets ONgelijker !!!! Deze huichelaars moeten volgende verkiezingen er uit vliegen en geen pensioen als ze geen volledige loopbaan hebben van, in hun geval, minstens 40 jaar !!!
Hoe zit het dan met de achterpoortjes: op pensioen gaan om dan te gaan zetelen in het Europees parlement - 2x kassa!
als ik mijn arbeidsverleden optel mag ik zeker al op pensioen dan want 38 jaar vrachtwagenchauffeur met gemiddeld 70 a80 uur per week dat is maandelijks tussen de 300 a 350 uren allemaal officieel doorgegeven aan de RSZ dus ik word door werkgevers verplicht om zoveel uren te maken dat is +- 1300 uren per jaar dat ik al extra moet werken en na 38 jaar is dat totaal van 49400 uren : 180 uren officieel per maand is =274 maanden : 12 maanden = 22.8 jaar + 38 jaar beroepsverleden heb ik al meer dan 60 jaar gewerkt voor mijn pensioen en dank zij de huidige regering krijg ik nog eens 10 jaar extra werk erbij!!!!
Ben verontwaardigd.
De regering en hun meerderheid maken wetten en reglementen voor zichzelf en hun entourage, maar niet voor de burger. Ik vind het jammer dat weinig burgers dit niet door hebben. De NVA staat voor verandering, maar niet voor iedereen. Dit moet echt stoppen. Alleen de PVDA komt op voor de gewone man.
Een schande!!!Ze zouden beter ons ministers minder pensioen uitkeren en voorbeeld naar ons buurlanden nemen!O.a Nederland AOW vanaf 65 jaar een extra pensioen ontvangen,buiten hun loopbaan bij hun werkgever dat ze opgebouwd hebben.Iedereen komt in aanmerking of je nu zelfstandig,werkloos,huisvrouw bent geweest ontvangt men op je 65 ste jaar automatisch extra AOW en dit minimum bedrag van €800 per maand!!Dat zou ons Belgie land een voorbeeld van moeten nemen!
Tot 30 - jaar studies ?? ;-) !! 25 jaar werken ! Het zijn pubers die op pensioen gaan :-) Werken ??? weten niet wat werken is en zullen het NOOIT weten die uilskuikens . Achten zich de slimsten van het land ! Dat zijn ze inderdaad MAAAAAAAAARRRRRR om de burgers te beroven van hun eerlijk verdiende loon !
De huidige politiekers en politieke partijen zijn voor niks beschaamd. Ik hoop dat er begin volgen jaar nog een golf van fraude aan het licht komt zodat de mensen zullen inzien dat ze voor PVDA dienen te stemmen. Op liegen en bedriegen van politiekers zouden geldboetes en gevangenisstraf moeten staan. Eveneens hun burgerrechten zouden afgenomen moeten worden voor 10 jaar. Ze zouden dan wel voorzichtiger zijn. Nu gaat het van kwaad naar erger. En de brave burger zal maar betalen en armer worden. SCHANDE!!!!
Arrogant en vernederend voor mensen die ook zware arbeid doen en moegewerkt zijn voor hun 65... en dan toch nog even moeten doorwerken tot hun 67... Rot!
Het is natuurlijk helemaal absurd. Die politici, op hun luie krent, mogen met 55 met pensioen, de hardwerkende mens moet inmiddels wachten tot het 67e jaar. Jongeren moeten allemaal aan het werk, ouderen moeten langer werken.... En er is al zoveel werkloosheid. Pensioenleeftijd omlaag, kortere werkweek, dat maakt uren vrij om meer mensen een job te geven. Wat dat moet kosten zal deels betaald kunnen worden uit minder uitkeringen, een kortere werkweek betekent waarschijnlijk ook minder ziekte-uitval.... Mensen die minder werken hebben wat minder kinderopvang nodig, kunnen dus eventueel met een beetje minder loon toe? Voor de kindjes misschien ook beter, maar daar ga ik niet over speculeren. En politici laten doorwerken tot 75 jaar, ze zitten tenslotte op onze kosten! En hebben op onze kosten geleerd om te sjoemelen, dan moeten ze ook maar op eigen kosten rendabel worden.
Het is inderdaad een schande en wat nog een grotere schande is dat het pensioen in Nederland zoveel hoger ligt dan hier. Voor vele zaken kijken ze naar de Europese landen maar voor dat niet. Dus is dat omdat ze zo minder hun zakken kunnen vullen. Dat vind ik pas een echte schande. In pensioen zijn en bijna geen pensioengeld hebben is ook niet plezant, zeker niet. Er wordt ons anders genoeg afgehouden als we werken, want ik vraag mij af waar al dat geld naar toe gaat? Ik kan het denken maar ga het niet zeggen want denk dat de meeste onder ons er het zelfde van denken.
Schande ,ik neem dit probleem mee naar de volgende stembus !!!
In een landje van compromissen, zou het toch logisch zijn dat beide categorieën genivelleerd worden : van 55 tot 60à 62, en van 67 naar 62 à 60... En de pensioenpremies mogen dan ook wel een beetje "normaler" worden aub. In plaats van te consuméren zou consuminderen niet misstaan, levenstandaard aanpassen in deze overconsumptiemaatschappij (zeg maar valse economische groei) Wij "gewone ouderen" moeten het ook met minder stellen terwijl we soms meer gezondheidsonkosten hebben...
Het zoveelste bewijs dat zij die zogezegd het land besturen enkel zichzelf besturen en verrijken. Ik heb meer respect voor hen die dagelijks met de schoofzak gaan werken dan alle hypocrieten die ons land besturen.
na 2 open hart-operationen, verlust van 1 oog heb ik nu met 59 en antrag op brugpensioen wegens ziekte gestellt. Ben eens benieuwd wat ze daar van denken. Heb gewerkt sinds 1973.
Voor alle hetzelfde ! Pensioen vanaf 55. Plaats laten voor de jonge mensen met familie!
Onrechtvaardig, schijnheilig, een 'democratie' onwaardig. Ik vind dat de pvda deze ongelijkheid constant onder de aandacht van de mensen moet houden, op alle mogelijke geweldloze manieren. Het probleem van de gemengde loopbanen is trouwens ook nog steeds niet opgelost. Verder zou ik het nog kunnen hebben over de oneerlijkheid in het meer belasten van alleenstaanden versus gezinnen, ...
Mijnheer Gouwy een van de geweldloze manieren waarover u het hebt is volgens mij lid worden van de PVDA/PTB. Alleen een partij met veel gelijkgezinde leden kan op een 'geweldloze' manier iets veranderen aan de onrechtvaardige toestanden. Als we sterk staan kunnen we dingen veranderen zodat ons land een paradijs kan worden voor 'iedereen'. Ik heb er in elk geval genoeg van dat een beperkte groep het voor het zeggen heeft en ons dieper en dieper in de ellende stort. Tijd voor verandering roepen ze vanuit hun pluchen zetels maar niet voor de gewone mensen. We moeten een nieuw communisme durven creëren lerend uit de fouten die we vroeger hebben gemaakt.
Dan hebt u het nog niet over de ontslagvergoeding .
Den Bart is op weg naar Hawaï. Dat zie ik aan zijn bloemenkrans. De Kris misschien ook maar dat strooien hoedje doet mij twijfelen. Van de andere 3 weet ik het niet maar ze zien er in elk geval zelfvoldaan uit.
Den Didier ging op reis naar China maar heeft deze geannuleerd vanwege de begrotingscontrole. Zeker stront aan de knikker.
Ik stel voor dat ALLE ministers een maand lang elke shift die Lucia draait ; mee draaien op hetzelfde tempo met haar. Niet alleen dag-, maar ook late- en nacht shiften ; of bvb. een maandje meedraaien in een callcenter of een maandje de huisvuilzakken gaan ophalen... voorbeelden genoeg van jobs die niet haalbaar zijn tot 67 jaar. En op de koop toe bijlange niet het loon verdienen van de ministers en zeker het pensioenbedrag niet zullen ontvangen die zij aan 55j. zullen ontvangen. Hopelijk wordt Belgie wakker de volgende verkiezingen !! Tonen dat wij "brave onnozele" burgers ( want zo denken de parlementairen over de gewone werkmens) er genoeg van hebben!
Hetgeen ik hier het ergst van vind is dat die beslissing genomen word door mensen(niet allemaal) die nog nooit hard gewerkt hebben in hun leven. Die volgens mij ook geen geloofwaardige blik op de realiteit hebben omdat ze al altijd royaal betaald worden. Zij beslissen over iets waarvan ze niet kunnen meespreken. Het ergst van al 4000 *95 * 12= 4 560 000 euro die uit de landskas genomen word, voor mensen die nog nooit een euro belastingen betaald hebben. Men kan het niet ontkennen GRAAIcultuur.
Iedereen gelijk voor de wet!?
Iedereen op pensioen op dezelfde leeftijd en gelijk pensioen voor iedereen ongeacht beroep functie.
zei op 55, wij ook op 55. Niet meer dan correct. En maar evenveel pensioen als wij iedere maand. en anders zei op 65, wij ook op 65. en evenveel pensioen per maand als de gewone burger. en dan zwijgen we nog van de mensen die vroeger 3 of 4 jaar leercontract hebben gedaan en die tellen zelfs niet mee voor uw pensioenjaren. 1 dag school en 4 dagen gaan werken. En geloof het maar. Het was werken zoals een ander voor een lager loon dan lager. En dan telt voor sommigen de legerdienst en voor de anderen niet voor de pensioenjaren. En een jaar of meerdere jaren waar je niet aan het minimumaantal dagen komt telt ook niet mee. bv 2 jaar maar 60 dagen gedaan . Telt in totaal niet mee. Dus ze stelen hier gewoon 120 dagen waar je wel voor afgedragen hebt.
Ik vind dit allang schandalig. Er wordt geen rekening gehouden met het beroep van de werknemers, zoals bvb de verpleeg-en zorgkunde. Ikzelf heb hier ook deel van uit gemaakt en ben op 65 jarige leeftijd. Moeten stoppen door een ongeneeslijke ziekte. Dit te wijten aan het zware werk. Dan werd ik vergoed dr de CM ( + 66% % invalide verklaart). Resultaat : zware Personenbelasting betalen voor 2016, en dit van mijn maandelijks pensioen en al de andere kosten waardoor men moet leren leven (alleenstaande) met een bedrag van max. 300, 00 €/maand. Dus ik denk dat ik geldige rede heb om niet akkoord te gaan met die beloften of leugens op termijn.
Er lopen al meer zaken mank. In Haaltert is een schepen met een jaarwedde van 36.000€ werkloos. GEEN PROBLEEM, de gemeente betaalt haar werkloosheids inkomen wegens 1 of andere wet die dat voorziet. HOE KAN ZOIETS????
Verontwaardigd en woedend zijn is goed, de vraag die zich stelt is, wat kunnen en wat gaan we er tegen doen? Niet morgen, maar nu'nb
De ene Belg is wat gelijker dan de andere. Sneller op pensioen kunnen en een groter pensioen krijgen. Voorstel: laat ons de logica van de ene is gelijker dan de andere doortrekken. Allemaal op dezelfde leeftijd met pensioen kunnen en allen hetzelfde pensioen krijgen of leveren zij die al veel geld verdienden tijdens hun actieve carrière nog steeds grote verdiensten aan de redt van de bevolking om dit te rechtvaardigen. Denk het niet.
Werken tot 67 jaar voor arbeiders is gewoon in het voordeel van alle parlementsleden, ministers en dergelijke. Men is gewoon zeker dat ze dan minder pensioen gaan betalen aan die hard werkende Belgen want de meest gaan krom gewerkt zijn en men is zeker van dat ze na hun 67 ste jaar maar een aantal jaren meer leven of zelfs maar een paar maanden . De armen werkende is het slachtoffer en zo zijn er meer en meer.