Marco Van Hees. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

Advies deontologische commissie moet nu voor doorbraak zorgen in werkgroep politieke vernieuwing

auteur:

Webredactie

Gisteren (16 mei) werden stukken van het advies van de deontologische commissie gelekt in de pers. De PVDA kreeg zelf het advies nog niet, maar is tevreden met wat er voorlopig bekend is. De linkse partij vraagt nu aan de partijen die in de werkgroep politieke vernieuwing veel dossiers blijven blokkeren – met name de Open Vld en de N-VA – om hun positie te herzien.

“Wij zijn het eens met de analyse die de commissie maakt,” reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees. “Wij hebben vanaf het begin geëist dat alle vergoedingen integraal publiek gemaakt zouden worden, ook die voor privémandaten, en daar worden we nu toch wel in gesteund. De positie van de meerderheid, dat dit allemaal maar ‘privé’ moet blijven, wordt stilaan onhoudbaar.”

De PVDA kan zich ook volledig vinden in het pleidooi van de deontologische commissie voor een volledige politieke decumul, waarbij bijvoorbeeld burgemeesters niet tegelijk parlementslid kunnen zijn. Tot nu toe bleven alweer de Vlaamse liberalen en de N-VA dit dossier blokkeren, maar de PVDA hoopt nu dat ook daar vooruitgang kan geboekt worden. De deontologische commissie spreekt zich ook uit voor de plafonnering van de inkomsten tot 150% van het parlementair loon, waarover gisteren na lang aandringen van de oppositie al een akkoord werd gevonden. Een stap in de goede richting, maar de PVDA wil dat dat loonplafond geldt voor publieke én private mandaten.

De PVDA is ook vooral tevreden met het veroordelen van belangenvermenging bij de Kamervoorzitter, omdat dit volgens de commissie “de hele procedure voor de Kamer onder verdenking” dreigt te brengen. “Op 26 maart zei Siegfried Bracke nog op de RTBF dat hij voor belangenconflicten is”, zegt Van Hees. “De commissie zegt nu zeer duidelijk: neen, dat is een volledig verkeerde houding voor een Kamervoorzitter.” Het advies stelt dat de voorzitter van het parlement best geen enkele zijactiviteit opneemt.

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.

Reacties

Als ik het goed begrijp zou "Kazachgate" de hele procedure voor de kamer under suspicion kunnen brengen. Wauw. En toch blijft spitsbroeder NV/A volharden in de boosheid. Nog maar eens een bewijs dat de kracht van de verandering niet meer voorstelt dan een hypothetische anti-zwaartekracht.