(Foto Solidair, Salim Hellalet)

#8dec rond de luchthaven: “Geen zin om te werken tot we op de ziekenkas vallen”

Maandagmorgen deden we een rondje langs de piketten rond de luchthaven van Zaventem. En dat waren er een pak. Overal was langer werken de meest verwenste regeringsmaatregel. “Flexibiliteit en zwaar werk… dat is werken tot je op de ziekenkas valt.”

Brucargo is het deel van de nationale luchthaven in Zaventem bij Brussel waar het vrachttransport vertrekt, aankomt en afgehandeld wordt. Vandaag was er niet veel bedrijvigheid. Aan verschillende toegangen tot de terreinen van Brucargo stonden stakersposten.

Sandra Langenus is secretaris van de transportbond BTB (ABVV) voor Brussel en Vlaams-Brabant. “We blokkeren Brucargo tot de laatste shift vanavond. Mensen houden we niet tegen, maar alles wat wielen heeft, mag niet door.” Ook een bus van De Lijn niet, die toch probeert de grote rotonde te nemen.

“We hebben geen enkel probleem om onze mensen mee te doen staken”, legt ze uit. “Werken op de luchthaven, dat is voor veel mensen fysieke arbeid. De mensen zien het dan ook niet zitten om langer te werken dan voorzien. De eindeloopbaanregelingen worden afgebouwd, sommige zware beroepen worden niet meer erkend… Het gevolg zal zijn dat veel meer mensen op de mutualiteit zullen belanden.”

“Zwaardere acties niet uitgesloten”

De BTB-secretaris wijst erop dat de lonen al laag zijn en dat de indexsprong op lange termijn een fikse inlevering betekent. Te meer daar loononderhandelingen al langer niet meer mogelijk zijn. “Zolang de regering niet terugkomt op haar beslissingen, gaan we dan ook door. En zwaardere acties zijn dan niet uitgesloten. Als ik nu de teneur binnen het ABVV aanvoel, dan stel ik vast dat niemand zin heeft om nu al te ‘landen’. Dat kan enkel als er concrete engagementen zijn van de regering.”

“Heel Brucargo ligt plat”, zegt Freddy, hoofddelegee ACV Transcom Post, tevreden. “Onze mensen zijn thuis gebleven en volgende week zullen nog meer het werk neerleggen. Minister Peeters beweert nu dat hij bereid is tot dialoog. Maar er is nog niks concreet. Voorlopig verwachten we daar dus nog niks van. Wat wij van de regering verwachten? Het tegenovergestelde van wat ze nu doet!”

“Een kwestie van respect voor de bevolking”

Jan Ceulemans, ABVV-delegee bij bagageafhandelaar Aviapartner, is druk in de weer met zijn gsm. Een eind verderop zijn nog wat mensen nodig om een piket te bemannen. “Ik schat dat maar 1% van onze mensen aan het werk is. Hoop en al drie man”, vertelt Ceulemans. “De stakingsbereidheid is dus heel groot. Voor de grote betoging van 6 november hebben we een personeelsvergadering gehouden, waarbij we de regeringsmaatregelen hebben geëvalueerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat we goed hebben kunnen mobiliseren voor deze stakingsdag. De zaken die voor ons niet door de beugel kunnen zijn: langer werken voor minder pensioen en de indexsprong.”

“Wij doen fysiek zeer zwaar werk. We sleuren hele dagen met bagage en dat in een 24-urencontinusysteem. Dat is enorm belastend. Ik heb collega’s op brugpensioen zien vertrekken en die mensen waren óp gewerkt.”

“Wij vragen respect voor al onze sociale verworvenheden en een opening voor onderhandelingen”, zegt de ABVV-delegee. “De regering opent de aanval op alles: de sociale zekerheid, de lonen… Ze zeggen dat we allemaal langer leven, maar wie zegt dat we langer gezond blijven? En dat de pensioenen onbetaalbaar zijn? Als je een vermogensbelasting invoert, zijn de pensioenen perfect te financieren. Het is een kwestie van respect voor de bevolking.”

“Bloed gevloeid voor onze sociale rechten”

David Simler is delegee ABVV BTB bij Taxi Hendriks in Melsbroek. Hij is erbij komen staan aan een van de piketten aan Brucargo. “Taxi Hendriks is gespecialiseerd in ziekenvervoer”, legt Simler uit. “We brengen hen bijvoorbeeld naar het ziekenhuis voor een nierdialyse. Dat maakt dat de situatie bij ons redelijk specifiek is. Wij hebben ons bedrijf dan ook niet geblokkeerd, maar er de vakbondsvlag gehesen. Enkel de delegees staken. “Naast ziekenvervoer zorgen we hier op de luchthaven voor Aviapartner ook het transport van piloten en boordpersoneel.

“Sommige mensen denken nog dat het hen niet aanbelangt, hè, maar ze gaan meer moeten betalen voor gezondheidszorg, ze gaan jaarlijks 400 euro loon moeten inleveren… En ze vergeten ook de geschiedenis. Er is bloed gevloeid voor onze sociale rechten.”

“Langer werken? No way”

“Wat de mensen hier vooral hard treft, is de maatregel om de mensen langer te doen werken”, zegt Koen Dereymaeker, voor het ACV verkozen in de ondernemingsraad van Aviapartner. “Een bagageafhandelaar versleurt dagelijks 4 à 5 ton bagage en vaak in moeilijke omstandigheden. Wie een vliegtuig laadt, moet op zijn knieën in het vliegtuig zitten. Ik moet je niet uitleggen hoe zwaar dat is op lichamelijk vlak.”

Op een groot spandoek aan het piket lezen we: “Langer werken? No way!” Niemand hier ziet het zitten om tot zijn of haar 67 te werken.

“We moeten steeds meer polyvalent kunnen werken, allemaal in naam van de flexibiliteit en de concurrentie. Want de meeste luchtvaartmaatschappijen maken door de grote concurrentie geen winst. Ze moeten dus besparen en zetten de bagageafhandelaars tegen elkaar op, die dan ook zo goedkoop mogelijk moeten werken. Flexibiliteit en zwaar werk… dat is werken tot je op de ziekenkas valt”, besluit Dereymaeker.

“Acties intenser op 15 december”

Ook Hans, delegee van de ACOD (ABVV) bij de douane op Brucargo, vindt het een groot probleem dat de mensen langer moeten werken. “Zie je de mensen die in deze bedrijven werken, al door doen tot hun 67? Ook de indexsprong zet veel kwaad bloed. Het is altijd de gewone werkmens die moet inleveren. Dat ze het geld eens halen waar het zit.”

“Bij de douanediensten waren er werkwilligen, maar die houden vandaag stiptheidsacties, voor zo ver er werk is, natuurlijk. Op 15 december zullen de acties wel intenser zijn.”

“Ik ben lichamelijk op”

Aan de gebouwen van Brussels Airlines staat een piket aan de ingang voor de crewleden. Een bont gezelschap. “We staan vooral te informeren”, zegt ABVV-delegee Koen. “De meeste mensen werken.” Ook hij rekent erop dat de acties op 15 december groter zullen zijn.

Ook bij Sabena Technics hebben ze genoeg redenen om vandaag te staken. “De regering rijdt voor rekening van de rijken, dat kunnen wij niet aanvaarden”, horen we.

Henri, delegee ACV voor cateringbedrijf LSG Sky Chefs: “In ons bedrijf zijn het de geplande indexsprong en vooral werken tot 67 die onaanvaardbaar zijn. In de catering moet er zeer flexibel gewerkt worden. We werken 7 dagen op 7, 24 uur op 24. Fysiek is dat moordend. Ikzelf ben 55 en lichamelijk ben ik al op. Onmogelijk om dat ritme vol te houden tot je 67.”

“We laten de politici niet met rust”

“De regering zit in onze zakken, maar wie het meest geld heeft, wordt met rust gelaten. Dat kunnen we niet aanvaarden”, zegt Dominique Wierinckx, ACV-vertegenwoordiger in het comité voor veiligheid en bescherming op het werk bij Aviapartner. Hij staat mee aan het piket voor DHL. En van hem zijn de heren en dames in de Wetstraat nog niet af. “We gaan de politici niet gerust laten tot ze in actie komen.”

Aan hetzelfde piket staat ook Rigtje Jeeninga. Zij is advocate bij het Progress Lawyers Network en maakt vandaag deel uit van het Legal Team: drie teams die al van 5 uur vanmorgen op pad zijn. “Staken is een fundamenteel recht en wij komen de rechten van de stakers verdedigen”, vertelt ze. Concreet kijkt ze erop toe dat de politie geen filmbeelden maakt van de stakers en dat een eventuele deurwaarder geen identiteitsbewijzen opvraagt van mensen die staken.

Veel tussenbeide is ze nog niet moeten komen. “Het is erg rustig”, zegt Jeeninga.

Commentaar toevoegen

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.