Nadine Peeters (midden) vormt samen met Ilona Van Looy (links) en Karima Amaliki (rechts) de PVDA-fractie in de Antwerpse districtsraad.

52 verkozenen, één jaar later: Nadine Peeters (district Antwerpen)

Een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen blikken we met enkele PVDA-verkozenen terug naar het werk van hun fractie en hun groep het afgelopen jaar. Nadine Peeters over groen in de stad, bankjes voor vogelspotters en vergeten wijken.

“We zijn vrij veel bezig geweest rond dossiers waar het groen dreigt te verdwijnen. In de wijk Nieuw Zuid, bijvoorbeeld. Maar ook rond Middenvijver, een grote groene vlakte op Linkeroever, waar men festivals wil organiseren. Nog zo’n voorbeeld is het Harmoniepark in het midden van de stad. Daar wil men een deel van inpalmen voor een vastgoedproject. Wij zijn met dat buurtcomité gaan praten, we gaan mee naar hun acties... We luisteren en met hun input doen we onze tussenkomst in de districtsraad.

We luisteren naar de mensen van het buurtcomité en met hun input doen we onze tussenkomst in de districtsraad

Wat hebben we nog gedaan? Een van mijn twee PVDA-collega’s in de districtsraad, Karima Amaliki, draagt een hoofddoek. Vanaf de eerste zitting kreeg zij daarvoor het Vlaams Belang tegen. Zij deed onlangs nog een interpellatie over zitbanken op de polderdijk. Die vraag kwam van wandelaars, maar ook van vogelspotters. Karima stelde de vraag om ook op het grondgebied van het district Antwerpen zitbanken te plaatsen. Daar hebben we al een positief antwoord op gekregen: ‘Men is daar mee bezig.’

Waar wij hard op inzetten, dat zijn een aantal ‘vergeten wijken’. De Luchtbal, bijvoorbeeld, een plaats met veel sociale huisvesting, dat is schrijnend. Het laatste administratieve stadskantoor is er gesloten. Er is geen plaats meer waar mensen geld kunnen afhalen. De bus naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis is afgeschaft... Alles verdwijnt daar. En wij zijn de enigen die zich het lot van de bewoners aantrekken.”

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.