Harrie Dewitte, hier op de foto rechts naast Limburgs PVDA-voorzitter Stany Nimmegeers op de Mars voor de Toekomst voor de werknemers van Ford Genk. De andere leden van de Genkse PVDA+-fractie zijn Bianca Booms en George Houtmeyers. (Foto Solidair, Vinciane Convens)

52 verkozenen, één jaar later: Harrie Dewitte (Genk)

Een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen blikken we met enkele PVDA-verkozenen terug naar het werk van hun fractie en hun groep het afgelopen jaar. Harrie Dewitte over Ford, de kracht van de werkende bevolking, min of meer afgeronde problemen en onderaan bengelend onderwijs.

“Vrij onmiddellijk na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012 kondigde Ford aan dat het de fabriek in Genk zou sluiten”, begint Harrie Dewitte. “Maandenlang stonden wij aan de zijde van de werknemers en de vakbonden van Ford en de onderaannemingen aan het piket en steunden we hun strijd op alle manieren. Wij hebben heel sterk ingezet op de klassenstrijd, de strijd van de werknemers. Ten eerste omdat het om die mensen hun job gaat, maar ook omdat de werkende klasse nog altijd de belangrijkste maatschappelijke kracht is. De strijd van de mensen van Ford heeft een goede 700 miljoen euro naar hier gehaald – het budget dat Ford moet uittrekken voor ontslagvergoedingen en dergelijke. Als je de middelen die de politici bijeenkrijgen samentelt – in het kader van het zogenaamde SALK-plan, 200 miljoen, en de deal van de politiek om de terreinen van Ford Genk te verwerven, 100 miljoen – dan kom je maar aan 300 miljoen euro. Dat zegt iets over de kracht van de werkende bevolking.

Ten tweede hebben we ons klassieke probleem rond milieuproblemen. Dat hebben we min of meer afgerond. Er is meer dan 80 % verbetering van de waarden. Indien wij niet aan die kar hadden getrokken, was er nooit iets veranderd, want dat probleem sleept al 20 à 30 jaar aan.

In het hele parlement gaf niemand één kik over het feit dat Fortis verkocht is aan BNP Paribas. Wel, een PVDA’er zou wél een kik gegeven hebben

Een derde grote zaak is het probleem van onderwijs. Op alle vlakken bengelt Genk helemaal onderaan. Wij hebben dat op de agenda gezet. Weet je, tot vorig jaar gaf de stad Genk meer uit aan het feest van de burgemeester dan aan de ongeveer 15.000 jongeren en kinderen in Genk.

Mensen meebrengen naar de gemeenteraad is iets dat we geregeld doen. Sterker nog, het is al bijna een traditie geworden. Ik zeg altijd: ik ben nooit alleen naar de gemeenteraad geweest, ook niet toen ik er als enige van de PVDA+-fractie zat. Ik had altijd het volk achter mij.

En zijn de mensen tevreden over ons? Ik denk van wel. Het beste bewijs van hoe ze de politiek van de PVDA appreciëren is dat ze ons van één zetel naar drie zetels hebben gebombardeerd. Als je ziet wat er nu nationaal allemaal gebeurt rond energie, rond de banken... In het hele parlement gaf niemand één kik over het feit dat Fortis verkocht is aan BNP Paribas. Terwijl de bevolking die bank gered heeft, hè. Wel, een PVDA’er zou wél een kik gegeven hebben.”