Foto Solidair, Salim Hellalet

40.000 betogers zorgen voor nieuwe dynamiek in verdediging van pensioen

Tegen alle verwachtingen waren ze met 40.000 mensen in Brussel om het recht op een degelijk pensioen te verdedigen. Dankzij een mobilisatie vanuit diverse sectoren op amper twee weken tijd, terwijl de eindejaarsvakantie voor velen al begonnen is.

Ze waren niet alleen in grote getale aanwezig – mannen en vrouwen uit de metaal, de chemie, de non-profit, uit aannemingsbedrijven, openbare diensten, het onderwijs, het spoor, de politie .. – ze waren duidelijk ook vastbesloten zich in de discussie over de pensioenen niet meer te laten rollen door deze regering. “Waarom blijven ze maar herhalen dat de pensioenen niet betaalbaar zijn, terwijl ze niets doen tegen de grote fiscale fraude van de miljonairs in Panama?” zo klonk het bij verschillende betogers.

Uit schrik dat hij het sociaal protest zou aanwakkeren, stelde minister Bacquelaine zijn tekst over het pensioen met punten weer uit

“Waarom pushen ze de ouderen om te blijven werken tot ze er ziek van worden, terwijl de jongeren ziek worden omdat ze geen werk vinden?” vonden andere betogers. We hoorden er veel die al een op mypension.be waren gaan kijken en zich daarna de vraag stelden “waarom de regering de pensioenen nog wil doen dalen, terwijl die al bij de laagste van Europa horen?”

Stop pensioen met punten

Al die woede balde zich bij heel wat groepen betogers samen in een duidelijke eis: “Stop met het pensioen met punten”. Of, zoals nationaal secretaris Anne Léonard, bij het ACV belast met de pensioenen, het formuleerde: “Met het pensioen met punten wil de regering een systeem opleggen waarmee ze de loopbanen automatisch kan verlengen naargelang de toestand van de begroting en de levensverwachting.” En ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw gaf “0 op 10 voor het pensioen met punten”.

Onmiddellijk na deze massabetoging kwam er een antwoord van de regering: “De vakbonden en de oppositie doen aan desinformatie. We moeten onze hervormingen beter uitleggen aan de mensen”, zo stelde Charles Michel. Het klassieke argument als de regering in het defensief geraakt. Alsof de communicatie het probleem is. Niets is minder waar, hoe meer de mensen doorhebben wat de hele omvorming precies inhoudt, hoe meer ze kwaad worden.

Op de betoging waren ook veel jongeren aanwezig. (Foto Solidair, Geertje Franssen)

De regering maakt zich vooral zorgen omdat we intussen nog maar een jaar van de verkiezingen staan. Dat blijkt onder meer uit het feit dat minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) zijn tekst over het pensioen met punten nog altijd niet vrij durft te geven. Normaal had hij dat voor de kerstvakantie moeten doen, maar uit schrik dat hij het sociaal protest zou aanwakkeren, stelde hij dat weer uit. Het wordt de lente van 2018, zegt hij nu. Maar ook dat nieuws zal de betogers van vandaag alleen maar aanmoedigen om in januari en februari 2018 nog massaler terug te komen betogen.

Ons pensioen is een recht

Ook de PVDA was sterk vertegenwoordigd, met honderden militanten en betogers die een PVDA-bordje of sticker droegen met “Ons pensioen is een recht, geen tombola”. Woordvoerder Raoul Hedebouw: “Vandaag waren we met tienduizenden die weigeren te leven in een maatschappij waarin we tientallen jaren werken om aan het einde een pensioen te krijgen waarmee je zelfs een verblijf in een rusthuis niet kunt betalen. We zouden moeten werken om te leven en niet leven om te werken. Ze moeten onze ouderen respecteren voor het werk dat ze verricht hebben door hen minstens een verdiende rust te gunnen. Ze moeten onze jongeren respecteren door hen een uitzicht te geven op een fatsoenlijke job. Maar in plaats daarvan wil de regering onze jongeren doen concurreren met gepensioneerden die in precaire statuten 500 euro per maand bijverdienen om hun klein pensioen aan te vullen. Wij willen niet leven in een maatschappij waarin we als gekken werken om vervolgens als afval gedumpt te worden vanaf het moment dat we niet meer genoeg geld opbrengen.”

In tegenstelling tot wat sommige regeringsleden beweren, strijden de verschillende generaties mét en niet tégen elkaar voor de pensioenen. (Foto Solidair, Geertje Franssen)

Dat is de reden waarom de PVDA het systeem van het pensioen met punten radicaal afwijst en pleit voor het recht op pensioen vanaf 65 jaar, een pensioen van 75 procent van het gemiddeld loon over de hele loopbaan, met een minimum van 1.500 euro.

De komende weken zal de PVDA haar campagne “Ons pensioen is een recht, geen tombola” blijven uitwerken. Vandaag hebben al meer dan 20.000 mensen zich al achter die campagne gezet. De PVDA wil het groeiend sociaal protest tegen het pensioen met punten, voluit ondersteunen.

Lees ook: De ultieme maatregel van de regering om onze pensioenen te kraken, en wij moeten ze tegenhouden.

Reacties

Mochten de vakbonden en de oppositie partijen er niet zijn dan zou het heel erg gesteld zijn voor de gewone burger. Gelukkig maar blijven deze mensen zich in zetten om ons welzijn.
Toch nog een lichtpuntje in deze associale tijden, gecreëerd door deze regering (ze spot met de werkende vrouw en man), RAOUL HEDEBOUW!!!!!! Ik krijg en goed gevoel als ik Raoul in een debat zie. 'Nen' dikke merci Raoul!
De vennootschapsbelasting werd van 34% met negen procent verlaagd naar 25 % en dit onder het motto 'Werk, werk, werk'. Om van een rechtvaardige fiscaliteit te kunnen spreken moeten dus ook de belastingen op lonen met negen procent verlaagd worden en dit onder het motto 'Koopkracht, koopkracht, koopkracht!' wat onze economie enkel maar ten goed zou komen!
Het is onterecht om mensen die meer gestudeerd langer te laten werken dan mensen die minder lang gestudeerd hebben. De levensverwachting van veel hooggestudeerden heeft ook te maken met hun gezondere levensstijl. Moeten deze mensen hiervoor boeten?